THE ETHICAL RESPONSIBILITY OF THE PROFESSIONAL TOWARDS SOCIAL NETWORKS
PDF (Português (Brasil))

Keywords

professional ethics; social media; digital responsibility; conduct; professionalism.

How to Cite

Queiroz, F. R. dos S., Wendling, G. A., Portela, P. N. D., Correia, F. A. D. B., & Verde, G. M. F. L. (2025). THE ETHICAL RESPONSIBILITY OF THE PROFESSIONAL TOWARDS SOCIAL NETWORKS. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, 7(6), 686–702. https://doi.org/10.36557/2674-8169.2025v7n6p686-702

Abstract

The use of social media by professionals f rom various f ields has intensified in recent years, driven by new communication dynamics and the visibility and reach of these platforms. However, professional engagement in these virtual spaces demands ethical responsibility, especially regarding public exposure, the dissemination of sensitive content, and the risks of improper self - promotion. This article aims to analyze the main ethical challenges faced by professionals using social media, discussing boundaries, conduct, and the need for regulation and critical education. The research follows a qualitative approach and is based on a documentary analysis of four relevant academic texts, sourced f rom different platforms: Revista Brasileira de Educação Médica (SciELO), the PUC-Rio Academic Document Portal, the IV CONAIS – National Interdisciplinary Health Congress platform, and the repository of the Catholic University of Pelotas (UCPel). The analyzed texts address the ethical impacts of digital conduct by doctors, psychologists, and media professionals. The study reveals a lack of clear regulatory guidelines, gaps in academic training on digital ethics, and the urgent need to rethink the role of social media in constructing professional identity. Grounded in authors such as Ricoeur, Kant, Mendes, and Souza et al., the article advocates for a relational, critical, and public ethics as the foundation for a responsible digital presence.

https://doi.org/10.36557/2674-8169.2025v7n6p686-702
PDF (Português (Brasil))

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis à pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. Brasília: Diário Oficial da União, 2016.

CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008.

CORNU, Daniel. Jornalismo e verdade: para uma ética da informação. São Paulo: EDUSC, 1998.

DUPAS, Gilberto. Ética e poder na sociedade da informação: o novo papel do conhecimento. São Paulo: UNESP, 2000.

FÁVERO, Lívia; CENTENARO, Débora. Formação ética em tempos de redes sociais. Revista Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 33, n. 1, p. 85–104, 2019.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

KANT, Immanuel. Fundamentação da metafísica dos costumes. 4. ed. Tradução de Paulo Quintela. Lisboa: Edições 70, 2007.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2003.

MENDES, Sérgio G. Ética e redes sociais: desafios contemporâneos. Cadernos de Cultura Religiosa, Rio de Janeiro: PUC-Rio, n. 20, p. 101–118, 2022.

PIZZI, Letícia; MEDRONHA, Marcos. O papel ético da comunicação na saúde pública. Revista Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 230–239, 2010.

RICOEUR, Paul. O justo. São Paulo: WMF Martins Fontes, 1991.

RODRIGUES, Danielle; RUIZ, Carolina. Aspectos éticos do uso de redes sociais para empreendedorismo em Psicologia. Anais do IV Congresso Nacional Interdisciplinar em Saúde – CONAIS, São João del-Rei: UFSJ, 2023. RODRIGUES, Danielle; RUIZ, Carolina. Uso das redes sociais por psicólogos: limites e possibilidades. Repositório UCPel, Pelotas: Universidade Católica de Pelotas, 2023.

SOUZA, Renata et al. Redes sociais e formação médica: o que os estudantes sabem sobre ética digital? Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 41, n. 2, p. 312–320, 2017.

SOUZA, Renata et al. Ética digital na formação universitária: um estudo exploratório. PUC-Rio Documentos Acadêmicos, Rio de Janeiro, 2017.

UNIÃO EUROPEIA. Digital Services Act – Regulation (EU) 2022/2065. Official Journal of the European Union, Bruxelas, 2022.

VIEIRA, Letícia. A ética no marketing pessoal nas redes sociais. Revista Comunicação & Inovação, São Paulo, v. 21, n. 1, p. 72–88, 2020.

VILAS BOAS, Ana Paula. Redes sociais e deontologia profissional: entre o direito de imagem e o dever ético. Revista Bioética, Brasília, v. 28, n. 3, p. 412– 420, 2020.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Educação e redes sociais: ética e formação do sujeito na cibercultura. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 108, p.

–1081, 2009.

MENDES, L. C. Ética e algoritmos: os riscos da visibilidade digital para as profissões. Revista Brasileira de Ética Aplicada, v. 10, n. 2, p. 45-60, 2022.

RICOEUR, P. Soi-même comme un autre. Paris: Éditions du Seuil, 1991.

(Obs.: A citação mencionada – "viver bem com e para o outro em instituições justas" –

vem dessa obra.)

RODRIGUES, M. T.; RUIZ, E. G. Psicologia nas redes: limites éticos e desafios contemporâneos. Cadernos de Ética em Psicologia, v. 5, n. 1, p. 12-28, 2023.

SOUZA, A. R. et al. Ética e redes sociais na formação médica: um estudo exploratório.

Revista Brasileira de Educação Médica, v. 41, n. 3, p. 412-418, 2017.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Filipe Rikelme dos Santos Queiroz, Guilherme Aloysio Wendling, Pedro Nogueira Dias Portela, Fábio Anicácio De Brito Correia, Giselle Maria Ferreira Lima Verde

Downloads

Download data is not yet available.
1 1