Abstract
Depression is defined as persistent sadness for at least two weeks. The responsibility and intense routine of medical school can contribute to the onset of this psychiatric disorder. This research aimed to identify the prevalence of depressive symptoms among medical students at a university in Imperatriz-MA. It is a cross-sectional study with a quantitative approach. The Beck Depression Inventory was administered in person to medical students. The sample size comprised 294 students who were regularly enrolled in the course and randomly selected from the second to eleventh semester. It was observed that 73.3% of students had minimal symptoms, 11.14% had moderate symptoms, and 4.4% had severe symptoms. Women stood out compared to men in the severe score, especially those above 28 years old, with 15.38% in the severe score. In addition, 61.6% of students reported feeling highly pressured with the active methodology, PBL. In conclusion, although severe symptoms were present in a minority of students, they still draw attention due to the impact on their quality of life. Gender and the active methodology may be factors that influence the appearance of such symptomatology.References
LOUZÃ NETO, M.R; ELKIS, H. Psiquiatria Básica. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.
DALGALARRONDO, P Psicopatologia e semiologia dos transtornos mentais. Porto Alegre, 2000. Editora Artes Médicas do Sul 2. 2019.
CALLIGARI, R. Dia da saúde mental: Brasil é campeão em depressão na América Latina; PEBMED, 2018.
POLAKIEWICZ, R. Pandemia aumenta casos de ansiedade, depressão e estresse. O que podemos fazer?; PEBMED; 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SEB, 2014.
COSTA, D. S. DA.; MEDEIROS, N. S. B.; CORDEIRO, R. A.;FRUTUOSO. E. S.; LOPES, J. M.; MOREIRA, S. N. T. Sintomas de Depressão, Ansiedade e Estresse em Estudantes de Medicina e Estratégias Institucionais de Enfrentamento. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, n. Rev. bras. educ. med., 2020 44(1), p. e040, 2020.
PEREIRA, L. H. M.; MOREIRA, S. N. T. Adoecimento psíquico, assimetrias de gênero na Medicina e necessidade de intervenção: uma revisão de literatura. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 26. Interface (Botucatu), 2022 26, p. e210426, 2022.
BARBOSA-MEDEIROS, M. R.; CALDEIRA, A. P. Saúde mental de acadêmicos de medicina: estudo longitudinal. Revista Brasileira de Educação Médica, v.45, n. 3, p. e187, 2021.
SACRAMENTO, B. O.; ANJOS, T. L.; LOPES, A. G.; TAVARES, C. F.; DIAS, J. P. Symptoms of anxiety and depression among medical students: study of prevalence and associated factors. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 45, p. e021, 2021.
SILVA, C. E. C; NASCIMENTO, A. O.; NASCIMENTO, I. J. B.; SIMÕES, M. H.; COUTO, H. F.; FILHO, L. E. C. S.; CUNHA, K. C. Saúde Mental de Alunos de Medicina Submetidos à Aprendizagem Baseada em Problemas: Revisão Sistemática da Literatura. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, p. 04, 2020.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Isabela Almeida Alves, Roberta Carvalho Branco simões, Monica Andréa Miranda Aragão