Abstract
Introduction: Autism Spectrum Disorder is a disorder characterized by alterations in neurodevelopmental functions, which may include qualitative and quantitative changes in communication. In order for a qualified approach to be possible, individual strategies and the co-participation of family members are necessary. Objectives: Analyze and describe strategies used by multidisciplinary professionals regarding the management of autism spectrum disorder. Methods: This is a literature review, which used the SciELO and Google Scholar databases as support. Results and discussion: Given the behavioral manifestations present in children with ASD, it is necessary to have qualified people present from the first contact for early diagnosis, as well as for continuous and integrated support. Conclusion: Therapies have been promoting significant improvements in behavioral and functional aspects and the inclusion of the family in the therapeutic process is fundamental for the child's progress.
References
BONFIM, T. DE A. et al. Assistance to families of children with Autism Spectrum Disorders: Perceptions of the multiprofessional team. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 31, dez. 2023.
FERNANDES, P. et al. Dourados, v.30, e0098. Rev. Bras. Ed. Esp, p. 1–18, 2024.
FILGUEIRA, L. M. DE A. et al. Desenvolvimento de estratégia de pesquisa participativa envolvendo pessoas autistas com diferentes níveis de suporte. Ciência & Saúde Coletiva, v. 28, n. 5, p. 1501–1512, maio 2023.
MIMURA, P. M. P.; FERREIRA, L. S.; PEREIRA, C. L. Cannabinoids for the treatment of autism and childhood epilepsy. BrJP, v. 6, p. 139–141, 2 jun. 2023.
OLIVEIRA, P. L. DE; SOUZA, A. P. R. DE. Terapia com base em integração sensorial em um caso de Transtorno do Espectro Autista com seletividade alimentar. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 30, 2022.
PEDRA, A. DE C.; CELESTE, L. C. Presentation of the “Step-by-step in communication” equine-assisted therapy intervention program for children with autism. Revista CEFAC, v. 24, n. 5, 2022.
POSAR, A.; VISCONTI, P. Sensory abnormalities in children with autism spectrum disorder. Jornal de Pediatria, v. 94, n. 4, p. 342–350, jul. 2018.
RODRIGUES, S. R. DE M. C.; SALES, L. C. Necessidades Formativas do Professor Frente à Demanda de Alunos da Educação Especial em Classes Comuns. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 30, p. e0097, 3 maio 2024.
SAYORI VASCONCELOS WU et al. Efeito de um pacote de ensino sobre o desempenho de cuidadoras no treino de ocupações para crianças com TEA. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional , v. 31, 1 jan. 2023.
SPIES, M. F.; GASPAROTTO, G. DA S. Produção do Conhecimento sobre Desenvolvimento Motor e Transtorno do Espectro Autista: uma Revisão Bibliométrica. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 29, p. e0013, 31 jul. 2023.
SOARES, M. et al. PARTICIPAÇÃO PARENTAL NA DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA SOBRE TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA (TEA). Revista Brasileira de Educação Especial, v. 29, p. e0125, 9 jun. 2023.
VICTORIA GIMENEZ SILVEIRA et al. PLANEJAMENTO EDUCACIONAL INDIVIDUALIZADO DE ESTUDANTE COM AUTISMO NA UNIVERSIDADE. Psicologia Escolar e Educacional, v. 27, 1 jan. 2023.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Lauhanda Primo Borges, Kelly Daiana Diniz da Costa Freire, Celina Rodrigues Maia Santos, Paulo Henrique Costa, Luciano Dutra Fonteles , Larissa dos Santos Paz , Maria Clara Lins Alves, Débora Madeira Ferraz, Fernanda Azevedo Matos, Dauana do Vale Mecenas, Franklin Roosevelt Souza Tenorio, Iana Barbosa Martins