CUIDADO SENSÍVEL: ABORDAGEM DA EQUIPE DE ENFERMAGEM EM PACIENTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA (TEA)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Autismo
Enfermagem
Inclusão

How to Cite

Sabeh, M. E. G., Oliveira , A. C. D. de, & Veiga, A. G. M. (2024). CUIDADO SENSÍVEL: ABORDAGEM DA EQUIPE DE ENFERMAGEM EM PACIENTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA (TEA) . Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, 6(10), 1044–1058. https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n10p1044-1058

Abstract

Autism Spectrum Disorder (ASD) is a complex condition that affects communication, social interaction, and behavior, requiring specific approaches in the care environment. The objective of this research is to explore the interaction between nursing care and autistic patients, highlighting the importance of sensitive and inclusive practices. The study will address the need for a deep understanding of ASD by the nursing team, emphasizing the importance of empathy and the adaptation of communication strategies. Barriers faced by autistic patients in hospital and outpatient settings will be analyzed, aiming to identify practices that promote a welcoming and safe environment. The methodology employed in this research involved a descriptive and exploratory literature review of studies found in databases such as Scielo, PubMed, and the Virtual Health Library (VHL). Specific interventions, such as sensitivity training, will be discussed to enhance the nursing team's skills in providing individualized and inclusive care. Finally, one of the goals of this work is to contribute to the development of guidelines and protocols that facilitate the adaptation of the hospital environment to the needs of autistic patients, promoting a more effective, humanized, and inclusive nursing practice.

https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n10p1044-1058
PDF (Português (Brasil))

References

APA, American Psychiatric Association. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

BERG, Kristen A et al. “Don’t Promise Something You can’t Deliver:” Caregivers’ Advice for Improving Services to Adolescents and Young Adults with Autism. Hindawi, Autism Research and Treatment, v. 1, n. 13, ed. 1, 2023. DOI https://doi.org/10.1155/2023/6597554.​Disponível​em: https://www.hindawi.com/journals/aurt/2023/6597554/. Acesso em: 10 fev. 2023.

CASHIN A, Pracilio A, Buckley T, et al. A cross-practice context exploration of nursing preparedness and comfort to care for people with intellectual disability and autism. J Clin Nurs. 2022;31(19-20):2971-2980. doi:10.1111/jocn.16131

CDC, Centers for Disease Control and Prevention. Autism Spectrum Disorder (ASD). 2023.

CASTRO, M. R. de; FERREIRA, K. P. M. Ambientes físicos inclusivos a crianças com Transtorno do Espectro Autista: uma revisão de literatura. Revista Educação Especial, [S. l.], v. 35, p. e15/1–19, 2022. DOI: 10.5902/1984686X68331. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/68331. Acesso em: 13 mar. 2024.

DÍAZ-AGEA JL, Macías-Martínez N, Leal-Costa C, Girón-Poves G, García-Méndez JA, Jiménez-Ruiz I. What can be improved in learning to care for people with autism? A qualitative study based on clinical nursing simulation. Nurse Educ Pract. 2022;65:103488. doi:10.1016/j.nepr.2022.103488

DA CUNHA FURIOSO , L.; MARQUES SANCHES DOCKHORN, D. C.; KARINE AZEVEDO , M.; DA SILVA MELLO DOCKHORN, M. DESENVOLVIMENTO DE VESTUÁRIO PARA CRIANÇAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA

(TEA). Encontro Internacional de Gestão, Desenvolvimento e Inovação (EIGEDIN), v. 6, n. 1, 2 nov. 2022.

FERRAZ, M. O. A.; OLIVEIRA, S. S. et al. Sensibilidade moral na enfermagem e interações com o cuidado: revisão integrativa. Revista de Enfermagem UFPE Online. v.17 n.1 (2023) DOI: 10.5205/1981- 8963.2023.257593. Disponível em:

https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem. Acesso em: 13 de março de 2024.

FRANZOI, Mariana André Honorato et al. INTERVENÇÃO MUSICAL COMO ESTRATÉGIA DE CUIDADO DE ENFERMAGEM A CRIANÇAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO DO AUTISMO EM UM CENTRO DE ATENÇÃO

PSICOSSOCIAL. Texto & Contexto - Enfermagem [online]. 2016, v. 25, n. 1 [Acessado 13 Março 2024], e1020015. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/0104- 070720160001020015>. Epub 22 Mar 2016. ISSN 1980-265X.

https://doi.org/10.1590/0104-070720160001020015.

FREITAS, S. M de. .& Ferreira, S.. (2023). CRIANÇA COM O TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA: A FAMÍLIA NO PROCESSO DIAGNÓSTICO. REVISTA

FOCO, 16(5), e1785. https://doi.org/10.54751/revistafoco.v16n5-042.

FUNAKOSHI A, Miyamoto Y, Tsuchiya T, Tsunoda A. Development of the clinical competency assessment scale in child and adolescent mental health nursing. J Psychiatr Ment Health Nurs. Published online December 25, 2023. doi:10.1111/jpm.13014

HARRIS HK, Weissman L, Friedlaender EY, et al. Optimizing Care for Autistic Patients in Health Care Settings: A Scoping Review and Call to Action. Acad Pediatr. Published online November 10, 2023. doi:10.1016/j.acap.2023.11.006

JERÔNIMO, Tatiane Garcia Zuchi et al. Assistência do enfermeiro(a) a crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista. Acta Paulista de Enfermagem [online]. 2023, v. 36 [Acessado 13 Março 2024], eAPE030832. Disponível em:

<https://doi.org/10.37689/acta-ape/2023AO030832 https://doi.org/10.37689/acta- ape/2023AO0308332>.​Epub​30 Jun 2023.​ISSN 1982-0194.

https://doi.org/10.37689/acta-ape/2023AO030832.

LOSAPIO, Mirella Fiuza et al. Translation into Brazilian Portuguese and validation of the M-CHAT-R/F scale for early screening of autism spectrum disorder. Revista Paulista de Pediatria [online]. 2023, v. 41 [Accessed 13 March 2024], e2021262. Available from: <https://doi.org/10.1590/1984-0462/2023/41/2021262>. Epub 06 July 2022. ISSN 1984-0462. https://doi.org/10.1590/1984-0462/2023/41/2021262.

MAHONEY WJ, Villacrusis M, Sompolski M, et al. Nursing care for pediatric patients with autism spectrum disorders: A cross-sectional survey of perceptions and strategies. J Spec Pediatr Nurs. 2021;26(4):e12332. doi:10.1111/jspn.12332

MARTINS, Juliana dos Santos e Camargo, Síglia Pimentel Höher. A adaptação de crianças com autismo na pré-escola: estratégias fundamentadas na Análise do Comportamento Aplicada. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos [online]. 2023, v. 104 [Acessado 13 Março 2024], e5014. Disponível em:

<https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.104.5014>. Epub 05 Maio 2023. ISSN

-6681. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.104.5014.

SARTIN EB, Myers RK, Labows CG, et al. Brief Report: Healthcare Providers' Discussions Regarding Transportation and Driving with Autistic and Non-autistic Patients. J Autism Dev Disord. 2023;53(6):2535-2539. doi:10.1007/s10803-021- 05372-3

SILVA, Eloir Marques da. ENFERMAGEM: CIÊNCIA E ESPIRITUALIDADE AO

CUIDAR. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [S. l.], v. 9, n. 9, p. 308–321, 2023. DOI: 10.51891/rease.v9i9.11143. Disponível em:

https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/11143. Acesso em: 13 mar. 2024.

SOUSA, Deborah Luiza Dias de et al . Análise do comportamento aplicada: a percepção de pais e profissionais acerca do tratamento em crianças com espectro autistaApplied behavior analysis: parent and professional perception about treatment in children with autism spectrum. Contextos Clínic, São Leopoldo , v. 13, n. 1, p. 105-124, abr.​2020​.​Disponível​em

<http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983- 34822020000100007&lng=pt&nrm=iso>.​acessos em 13 mar. 2024. http://dx.doi.org/10.4013/ctc.2020.131.06.

SOUZA, K. O; CARDOSO, K T; MATOS, A. H. C. O PAPEL DA ENFERMAGEM NO

CUIDADO COM CRIANÇAS DO ASPECTRO AUTISTA. Arquivos de Ciências da Saúde da UNIPAR, Umuarama, v.27, n.6, p. 2391-2407, 2023. ISSN 1982-114X DOI: 10.25110/arqsaude.v27i6.2023-018.

TAVEIRA, Maria das Graças Monte Mello et al. Transtornos do espectro autista: visão de discentes dos cursos de medicina e enfermagem de uma universidade pública. Ciência & Saúde Coletiva [online]. 2023, v. 28, n. 06 [Acessado 13 Março 2024], pp. 1853-1862. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1413-

15292022 https://doi.org/10.1590/1413-81232023286.15292022EN>.

Epub 29 Maio 2023. ISSN 1678-4561. https://doi.org/10.1590/1413-

15292022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Maria Eduarda Godoi Sabeh, Alessandro Gabriel Macedo Veiga, Aline Cristina Dias de Oliveira