Google Scholarly and Scientific Functionality
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Information Technology, Web Usage, Research, Teaching, Communication.

How to Cite

Carilli, C. S. F., Orengo, G. A. de S., Machado, G. V., Santos, L. D. R., Carrijo, L. da S. S., Freitas, M. E. O., Costa, T. de A., & Aquino, R. L. de. (2023). Google Scholarly and Scientific Functionality. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, 5(3), 677–693. https://doi.org/10.36557/2674-8169.2023v5n3p677-693

Abstract

Introduction: People's lives and daily lives increasingly rely on the presence of digital technologies in every daily activity. Such technologies also serve as pedagogical and academic support, aiming to facilitate, make flexible, improve, streamline the teaching and learning process. Objective: To know and describe, among a huge range of varieties, the main Google digital tools as a way of helping in the development of research and scientific work, facilitating access, search, knowledge as a way of contributing to the academic and scientific universe. Material and Method: This is a literature review. Literature Review: Google has a huge network of features, facilitating and optimizing the lives of many users around the world. These functionalities offer a variety of services, with tools aimed at research, communication, publication, several others that make the daily lives of users easier. Final Considerations: It appears that educators play a fundamental role in the inclusion and dissemination of knowledge about these tools offered by Google, as facilitators of the teaching-learning process, both individually and collectively, promoting improvements in the quality of education.

https://doi.org/10.36557/2674-8169.2023v5n3p677-693
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, N. S. et al. Tendências de busca na internet sobre cárie dentária e defeitos de desenvolvimento de esmalte no período de 2004 a 2015. Revista Brasileira de Odontologia, v. 74, n. 1, p. 45, 2017.

ANDRÉ, M. E. D. A. A produção acadêmica sobre formação de professores: um estudo comparativo das dissertações e teses defendidas nos anos 1990 e 2000. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 41–56, 2009.

ARORA, Vishal S.; MCKEE, Martin; STUCKLER, David. Google Trends: Opportunities and limitations in health and health policy research. Health Policy, v. 123, n. 3, p. 338-341, 2019.

AULIANTO, D. R.; RAHARJA, T. D. Utilization of Google Forms as archive data input media. Library Philosophy and Practice, ISSN 1522-0222, abril 2023. Disponível em: <https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=14821&context=libphilprac>. Acesso em: 27 maio 2023.

BLAIR, B.; MAHONEY, P. Creating Single-Subject Research Design Graphs with Google Applications. Behavior Analysis in Practice, v. 15, 2021.

CINTRA, A. M. M. Determinação do tema de pesquisa. Ciência da Informação, v. 11, n. 2, 1982.

CORREIA, C. N.; DA SILVA, G. F. C. O uso do Google Maps na sala de aula. 14º Encontro Nacional de Prática de Ensino em Geografia, Londrina, 2019. Disponível em: https://ocs.ige.unicamp.br/ojs/anais14enpeg/article/view/3096. Acesso em: 24 maio 2023.

DE LIMA, F. L. T. O Uso do Google Trends para Análise de Interesse por Informações sobre o Câncer no Brasil: Aspectos Teórico-Metodológicos. Revista Brasileira de Cancerologia, v. 69, n. 2, 2023.

DE OLIVEIRA SANTOS, M. E.; DOS SANTOS, E. C. O Google Acadêmico como mecanismo de auxílio na construção de trabalhos científicos e correlato ao letramento informacional. In: VIII Seminário de Saberes Arquivisticos. 2017.

DINIS, M. G. F.; COSTA, C. M. M.; PACHECO, O. M. R. Tendências e interesse de pesquisa do público por museus, locais e edifícios históricos e festivais de música: A ferramenta Google Trends. Revista de Turismo Contemporâneo, v. 4, n. 2, 2016.

FONSECA, R. A. Uso do Google mapas como recurso didático para mapeamento do espaço local por crianças do ensino fundamental I da cidade de Ouro Fino/MG. 2010. 180 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2010. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/104312.

GINSBERG, J. et al. Detecting influenza epidemics using search engine query data. Nature, v. 457, n. 7232, p. 1012-1014, 2009.

HEIDEMANN, L. A.; OLIVEIRA, A. M. M.; VEIT, E. A. Ferramentas online no ensino de ciências: uma proposta com o Google Docs. Física na escola. São Paulo. Vol. 11, n. 2,(out. 2010), p. 30-33, 2010. Disponível em: < https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/116446/000792476.pdf?sequence=1&isAllowed=y>>. Acesso em 30 Maio 2023.

HSU, H. Y; WANG, S. K. Using Google Forms to collect and analyse data. Science Scope. V. 40, n. 8, p. 64, 2017. Disponível em: <https://www.researchgate.net/profile/Ha-Nguyen-71/publication/323865579_Using_Google_Forms_to_Inform_Teaching_Practices/links/5b50f91ea6fdcc8dae2f837d/Using-Google-Forms-to-Inform-Teaching-Practices.pdf>. Acesso em: 27 maio 2023.

HUSAIN, I. et al. Fluctuation of public interest in COVID-19 in the United States: retrospective analysis of Google Trends search data. JMIR public health and surveillance, v. 6, n. 3, p. e19969, 2020.

JUN, S. P.; YOO, H. S.; CHOI, S. Ten years of research change using Google Trends: From the perspective of big data utilizations and applications. Technological forecasting and social change, v. 130, p. 69-87, 2018.

KUHL, C. P.; CAPP, E.; NIENOV, O. H. 3 Google Apps: Drive, Slides, Forms, Docs e Sheets.

LAZAROV, M.; ONAOLAPO, J.; STRINGHINI, G. Honey Sheets: What Happens to Leaked Google Spreadsheets? In: [s.l.: s.n.], 2016.

MACHADO, A. C. T. A FERRAMENTA GOOGLE DOCS: CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO ATRAVÉS DA INTERAÇÃO E COLABORAÇÃO. Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância, v. 2, n. 1, 2009. Disponível em: <https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/73>. Acesso em: 30 maio 2023.

MARTINS, H. G. et al. POTENCIALIDADES DO GOOGLE DRIVE COMO FERRAMENTA EDUCACIONAL: uma revisão de literatura. UMA REVISÃO DE LITERATURA. 2020. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www.abed.org.br/congresso2020/anais/trabalhos/57168.pdf. Acesso em: 03 jun. 2023

MAVRAGANI, A.; OCHOA, G.; TSAGARAKIS, K. P. Assessing the methods, tools, and statistical approaches in Google Trends research: systematic review. Journal of Medical Internet Research, v. 20, n. 11, p. e270, 2018.

MAZON, M.; DE SOUZA, M. V.; SPANHOL, Fernando. A sala de aula invertida como modelo para aprendizagem colaborativa: ferramentas e possibilidades na educação superior. Criar Educação, 2016. Disponível em: < https://www.researchgate.net/publication/316028104_A_SALA_DE_AULA_INVERTIDA_COMO_MODELO_PARA_APRENDIZAGEM_COLABORATIVA_FERRAMENTAS_E_POSSIBILIDADES_NA_EDUCACAO_SUPERIOR>. Acesso em 30 maio 2023.

MEHTA, H.; KANANI, P.; LANDE, P. Google Maps. International Journal of Computer Applications, v. 178, n. 8, maio, 2019. Disponível em: https://www.ijcaonline.org/archives/volume178/number8/mehta-2019-ijca-918791.pdf. Acesso em: 24 maio 2023.

MELO, P. C. A. Google Docs e a escrita criativa no ensino da língua inglesa. 2012. Tese de Doutorado. Disponível em: < https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/23650/1/Paula%20Cristina%20Ara%c3%bajo%20de%20Melo.pdf>. Acesso em 30 maio 2023.

MONTEIRO, R. L. S. G.; SANTOS, D. S. A utilização da ferramenta Google Forms como instrumento de avaliação do ensino na Escola Superior de Guerra. Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação (online). Rio de Janeiro: v.4, n.2, 2019. Disponível em: <https://recite.unicarioca.edu.br/rccte/index.php/rccte/article/view/72>. Acesso em: 27 maio 2023.

MOTA, J. S. Utilização do Google Forms na pesquisa acadêmica. Revista Humanidades e Inovação v.6, n.12, 2019. Disponível em: <https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1106>. Acesso em: 27 maio 2023.

MUGNAINI, R.; STREHL, L. Recuperação e impacto da produção científica na era Google: uma análise comparativa entre o Google Acadêmico e a Web of Science. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, n. Esp, p. 92-105, 2008.

NORUZI, A. Google Scholar: A nova geração de índices de citação. 2005.

PUCCINI, L. R. S. et al. Comparativo entre as bases de dados PubMed, SciELO e Google Acadêmico com o foco na temática Educação Médica. Cadernos UniFOA, v. 10, n. 28, p. 75-82, 2015.

RIBEIRO, G. C.; COSTA, B. D. S.; GUEDES, A. M. A. Uso do Google drive como recurso pedagógico no processo de ensino e aprendizagem. Congresso Internacional de Educação e Tecnologias - Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância. In: Educação e Tecnologias: inovação em cenários e discussão. 2018. Disponível em: file:///C:/Users/Eduarda/Downloads/606-16-4299-1-10-20180606%20(2).pdf. Acesso em 01 jun. 2023.

SANTOS, R. N. R.; COELHO, O. M. M.; SANTOS, K. L. Utilização das ferramentas Google pelos alunos do Centro de Ciências Sociais Aplicadas da UFPB. 2014. Disponível em: < https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/13106/1/2014_art_rnrsantos.pdf>. Acesso em 30 maio 2023.

SOUZA, F. A. S. Recuperação da informação na Web: uma análise da ferramenta de busca Google Acadêmico. 2009. Trabalho de Conclusão de Curso. Biblioteconomia. Disponível em: <https://antigo.monografias.ufrn.br/handle/1/260>. Acesso em 01 junho 2023.

VICENTE, D. E. V. G.; EIDELWEIN, M. P. Novos lugares para aprender: o google nos polos de apoio presencial do sistema Universidade Aberta do Brasil. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 37, n. 1, p. 7-22, jan/jun. 2016. Disponível em: <https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/25815/19994>. Acesso em: 24 maio 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Cecília Soares Ferreira Carilli, Gabrielle Agnez de Souza Orengo, Gabrielly Vieira Machado, Leonardo Daniel Reis Santos, Ludmylla da Silva Soares Carrijo, Monielle Evelyn Oliveira Freitas, Thamires de Araújo Costa, Rafael Lemes de Aquino