IMPACT OF TECHNOLOGY ON PROMOTING CHILDREN'S HEALTH: INNOVATIVE APPROACHES AND ETHICAL CHALLENGES.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Early Childhood Education, Technologies and the Covid 19 Pandemic

How to Cite

Pereira , A. M., Sá, M. V. A. de, Nascimento, M. E. B. do, Melo, A. B. O. de, Oliveira, I. R. de S., Moreira, R. M., Aguiar , W. A. C. de, Oliveira, C. R. de, Conceição , M. A. da, Lopes, F. P., Santos , I. N. S. dos, & Lima , M. de F. C. de. (2024). IMPACT OF TECHNOLOGY ON PROMOTING CHILDREN’S HEALTH: INNOVATIVE APPROACHES AND ETHICAL CHALLENGES. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, 6(5), 317–326. https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n5p317-326

Abstract

This work aims to analyze the importance of ICT and try to understand the difficulties and challenges faced by pre-school teachers. From questions and discussions on this topic, we realized that living in a society where there is a great need to adopt technology can be expensive and difficult to achieve. Especially in turbulent times, teachers must adopt new attitudes toward innovations. Therefore, the problem begins with the following question: Do information and communication technologies contribute to improving learning, given the difficulties and challenges posed by this practice? The research carried out was bibliographic in nature and the general objective was: analyzing the importance of using information technologies to visualize and generate descriptions based on the perception of objects in expanding students' cognitive horizons is a challenge for teachers, not only because the Early childhood education requires the use of new technologies, but also due to the lack of pedagogical qualifications in this area to achieve the objectives of early childhood education. Not just to educate, but also to facilitate interaction with other people and the teaching process.

https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n5p317-326
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; BORGES, Marilene Andrade F Borges; FRANÇA, George França. O uso das tecnologias móveis na escola: uma nova forma de organização do trabalho pedagógico. In: XVI ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino, Anais... UNICAMP - Campinas – 2012.

ANJOS, Cleriston Izidro dos Santos; FRANCISCO, Deise Juliana. Educação Infantil e Tecnologias Digitais: reflexões em tempos de pandemia. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 23, n. Especial, p. 125-146, jan./jan., 2021. Universidade Federal de Santa Catarina. ISSN 1980-4512. DOI: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e79007

BARBOSA, Gilvana Costa; BORGES, Luzineide Miranda; FERREIRA, Márcia Maria Guimarães de Almeida; SANTOS, Adilson Gomes dos. Tecnologias Digitais: Possibilidades e desafios na Educação Infantil. ESUD 2014 – XI Congresso Brasileiro de Ensino Superior à Distância. UNIREDE. Florianópolis, 2014.

BRASIL___, 2009. EMENDA CONSTITUCIONAL Nº 59, DE 11 DE NOVEMBRO DE 2009. Acrescenta § 3º ao art. 76 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias para reduzir, anualmente, a partir do exercício de 2009, o percentual da Desvinculação das Receitas da União incidente sobre os recursos destinados à manutenção e desenvolvimento do ensino de que trata o art. 212 da Constituição Federal, dá nova redação aos incisos I e VII do art. 208, de forma a prever a obrigatoriedade do ensino de quatro a dezessete anos e ampliar a abrangência dos programas suplementares para todas as etapas da educação básica, e dá nova

redação ao § 4º do art. 211 e ao § 3º do art. 212 e ao caput do art. 214, com a

inserção neste dispositivo de inciso VI. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc59.htm

MARTINS, Elisa; ROSÁRIO, Mariana, O GLOBO Educação. As crianças no retorno pleno, apresentam indisposição, dificuldades para socialização e saudades das telas usadas excessivamente durante o isolamento – RJ. Disponível em <https://oglobo.globo.com/brasil/educacao/criancas-apresentam-indisposicaodificuldade-para-socializar-saudade-das-telas-no-pleno-retorno-as-aulas-presenciais25419926> 06/03/2022.

NAKATA, Claúdio Hiroshi, CORONAVÍRUS: COMO A PANDEMIA ESCANCAROU A DESIGUALDADE E PARALISOU A EDUCAÇÃO NO DISTRITO FEDERAL. Revista Nova Paideia – Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa Brasília/DF, v. 2 nº 3. P. 72 – 83 – Ano 2020.

OLVIEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. Educação infantil: fundamentos e métodos 7ª ed. São Paulo: Cortez, 2011, - (Coleção Docência em Formação).

RINALDI, C. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. Tradução de Vânia Cury. 6. ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2018.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. revisada – Campinas, SP: Autores Associados.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Arthur Martins Pereira , Marcos Vinicios Alves de Sá, Maria Eduarda Bezerra do Nascimento, Ana Beatriz Oliveira de Melo, Ilyandra Rita de Sousa Oliveira, Ryan Macário Moreira, Wyderlannya Aguiar Costa de Aguiar , Cintia Rosa de Oliveira, Marcos Antonio da Conceição , Fernanda Pereira Lopes, Isabella Noemi Silva dos Santos , Maria de Fátima Cavalcanti de Lima