Abstract
Neurodevelopmental diseases present symptoms that negatively reflect on quality of life. In this context, the present study aims to demonstrate the effectiveness of hippotherapy in the treatment of Autism Spectrum Disorder and Attention Deficit Hyperactivity Disorder. This is a systematic review involving nine articles published between 2014 and 2023. The databases used were “Scielo”, “PubMed”, “Uptodate” and “Google Scholar”. With this, it was concluded that patients who use hippotherapy as an alternative treatment show significant improvement in concentration, visual and tactile sensitivities, self-esteem, neuromuscular functions and socialization.
References
ANJOS, CC. et al. Perfil Psicomotor de Crianças com Transtorno do Espectro Autista em Maceió/AL. Revist. Port. Saúde e Sociedade, v.2, p. 395-410, 2017. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/nuspfamed/article/view/3161/2710. Acesso em: 07/08/2023.
AUGUSTYN, M. Autism spectrum disorder in children and adolescents: Terminology, epidemiology, and pathogenesis. UpToDate Inc. 2023. Disponível em: https://www.uptodate.com/contents/autism-spectrum-disorder-in-children-and-adolescents-terminology-epidemiology-and-pathogenesis?search=autism&topicRef=608&source=see_link#H14. Acesso em: 07/08/2023.
BARBOSA, GO.; MUNSTER, MA. O efeito de um programa de equoterapia no desenvolvimento psicomotor de crianças com indicativos de transtorno de déficit de atenção e hiperatividade. Rev. Bras. Ed. Esp., v. 20, n. 1, p. 69-84, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/rHfCpfRPw836Z7tSNqzXXyP/?lang=pt. Acesso em: 07/08/2023.
CAOBIANCO, JDR. et al. Efeitos da equoterapia na qualidade de vida de adolescentes com TDAH. Multitemas, v. 24, n. 57, p. 195-216, 2019. Disponível em: https://multitemasucdb.emnuvens.com.br/multitemas/article/view/2137/1734. Acesso em: 07/08/2023.
GOMES, PTM. et al. Autism in Brazil: a systematic review of family challenges and coping strategies. Jornal de Pediatria, v. 91, p. 111-121, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jped/a/wKsNY3ngvLDcRZ5bxWCn47v/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 07/08/2023.
MATTOS, JC. Alterações sensoriais no Transtorno do Espectro Autista (TEA): implicações no desenvolvimento e na aprendizagem. Rev. psicopedagogia, v. 36, n. 109, p. 87-95, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S0103-84862019000100009&script=sci_arttext. Acesso em: 07/08/2023.
MELLO, B. et al. A importância da equoterapia para o transtorno do espectro autista: benefícios detectados a partir da literatura científica nacional. Research, Society and Development, v. 11, n. 4, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/27263/23866. Acesso em: 07/08/2023.
NIEHUES, JR.; NIEHUES, MR. Equoterapia no Tratamento de Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH): Implicações Pedagógicas. Rev Neurocienc, v. 22, n. 1, p. 121-126, 2014. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/neurociencias/article/view/8125/5657 . Acesso em: 07/08/2023.
TESSMANN, NS. et al. Equoterapia como ferramenta para o tratamento de transtorno do espectro autista. Brazilian Journal of Health Review, v.4, n. 5, p. 20516-20527, 2021. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJHR/article/view/36755/pdf. Acesso em: 07/08/2023.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Eni Maria Magalhães Caldeira, Isabela Marastoni Durão Romualdo, Anne Carolliny Kaffler Barboza, Leticia Vargas Vilaça, Ana Paula Godoy Corrêa , Maria Clara Gomes Donateli Ferreira , Maria Eduarda Camarda Meneli , Larissa Neves Cunha , Kerolaine Bertoni Schaefer, Eduarda Sena Damm , Lara Tofoli de Miranda Silva