Análise das habilidades avaliadas na entrevista das seleções nacionais de residência médica
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Avaliação educacional, Entrevista, Medicina, Internato e Residência.

How to Cite

Resende, L. T. de, Lima, L. B. A. de, & Bispo, L. (2024). Análise das habilidades avaliadas na entrevista das seleções nacionais de residência médica. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, 6(2), 115–125. https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n2p115-125

Abstract

Introduction: The need for medical specialization due to the complexity of health demands makes medical residencies the first option for postgraduate studies. This premise encourages the need for prior preparation for selection by medical students, whether for technical or non-technical stages. The interview, having a more subjective character, is a criterion to be worked with peculiarity, in order to impact the candidate's classification. Objective: To characterize the skills assessed in the interviews of medical residency selections. Method: Cross-sectional study, with a mixed approach, carried out based on a structured research script of recent national public notices for medical residency, published by educational institutions. Resmédica, a website with current information regarding medical residency notices, was used as the basis for the research. Results: Of the 351 notices, 182 (52%) contain the interview as an evaluation criterion. Technical skills (hard skills) and non-technical skills (soft skills) are assessed, such as curricular argumentation, reading and interpretation of the English language and critical-reflective reasoning. Conclusion: The skills assessed in the interviews of the medical residency selections are divided into technical skills, focused on the professional's knowledge and the quality of the curriculum presented, and non-technical skills, such as the ability to solve problems, critical-reflective reasoning, commitment, teamwork and the like.

https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n2p115-125
PDF (Português (Brasil))

References

Souza GFM, Oliveira EY, Crosewski NI, Bonete G, Dias FAL. Criação de um aplicativo de estudo para residência médica baseado na perspectiva do usuário. Rev. Saúde Digital Tec. Educ. 2020 julho; 5(2):30-43.

Resolução nº 03, de 16 de setembro de 2011. Dispõe sobre o processo de seleção pública dos candidatos aos Programas de Residência Médica. Brasília, 2011.

Chaves HL, Borges LB, Guimarães DC, Cavalcanti LPG. Vagas para a residência médica no Brasil: onde estão e o que é avaliado. Revista Brasileira de Educação Médica. 2013; 37(4):557-563.

Bernardes VRM, Cardoso HC, Usevicius PMA, Soares GAFS, Lisboa KO, Maia LLF. Tecnologias em saúde aplicadas ao curso de medicina. 2020 10 de dezembro; 6(12):96422-429.

Kolaveski F. Gestão de recursos humanos: comparação das competências hards skills e soft skills listadas na literatura, coma percepção das empresas e especialistas da indústria 4.0 [dissertação]. Ponta Grossa:Universidade Tecnlógica Federal do Paraná; 2019.

Melo MICGS. Impacto das soft skills na autoeficácia de estudantes universitários [dissertação]. Business e echonomic Schools; 2021.

Bezerra KKS, Filho JAM, Azevedo LMC, Sousa ESS, Bezerra AMF, Leite ES, Batista HMT. Metodologias Ativas no Contexto do Ensino Médico no Brasil. Revista multidisciplinar e de psicologia. 2020 julho; 14(51):393-407.

Torres V, Sampaio CA, Caldeira AP. Ingressantes de cursos médicos e a percepção sobre a transição para uma aprendizagem ativa. 2019; 1-16.

Machado JPG, Morales CRB, Kfouri LSA, Cristal DC, Lázaro CA. Benefícios das Soft Skills para o cotidiano profissional na área da saúde: uma revisão de literatura. Brazilian Journal of Development. 2022 maio; 8(5):32830-40.

Laurence Bardin. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

Critérios de seleção para pontuação curricular e das entrevistas nas residências médicas brasileiras. Disponível em: Banco de Dados: Editais de Residência - Planilhas Google.

Mardock AR, Brasileiro TSA. Metodologias ativas na formação do futuro médico numa universidade pública. 2020 julho; 2:531-35.

Kolares KTP, Oliveira W. Metodologias Ativas na formação profissional em saúde: uma revisão. Revista Sustinere. 2018 25 julho; 6(2): 300-20.

Sá AAV, Santos SHC, Turíbio TO. A importância da shabilidades comportamentais e sua influência na medicina. Revista Científica do Tocantins. 2022 junho; 2(02):1-10.

Borges MC, Miranda CH, Santana RC, Bollela VR. Avaliação formativa e feedback como ferramenta de aprendizado na formação d eprofissionais da saúde. Medicina (Ribeirão Preto). 2014; 47(3):324-31.

Silva LO, Melo IB, Teixeira LAS. Interface entre a demanda de vagas de residência médica, demanda por médicos especialistas e mercado de trabalho. Revista Brasileira de Educação Médica. 2019; 43(1):119-26.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Luana Teles de Resende, Luana Brunelly Araujo de Lima, Laura Bispo