ADDRESSING CHALLENGES IN EARLY IDENTIFICATION AND INTERVENTION OF AUTISM SPECTRUM DISORDER
PDF (Português (Brasil))

Keywords

autism Spectrum Disorder, early diagnosis, early intervention, challenges, public health.

How to Cite

Silva , L. R. da, Guimarães, I. M. A., Holanda, B. A., Machado , K. L. S., Barbosa , B. B., Moura , D. R., Santos , T. M. B., Ribeiro , K. B. A., Carvalho , H. de O. C., & Borges , J. A. R. (2024). ADDRESSING CHALLENGES IN EARLY IDENTIFICATION AND INTERVENTION OF AUTISM SPECTRUM DISORDER. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, 6(5), 124–134. https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n5p124-134

Abstract

Autism Spectrum Disorder (ASD) is considered a neurodevelopmental disorder characterized by deficient social interaction and communication, stereotyped and repetitive patterns of behavior and irregular intellectual development, often with mental retardation. This study reviewed the challenges associated with the early diagnosis and treatment of ASD, emphasizing the importance of early identification of characteristic signs and symptoms of the condition. Guidelines for the Rehabilitation of Individuals with ASD underscore the crucial need for early interventions to improve the clinical condition of affected individuals. However, the average age of diagnosis in Brazil still falls short of ideal, indicating an urgent need to promote early detection and reduce delays in accessing early intervention services. Challenges in the early diagnosis and treatment of ASD include variations in the clinical presentation of the condition, lack of standardized screening tools, and healthcare professionals' unfamiliarity with early signs of ASD. Despite these obstacles, early interventions are associated with significant gains in the cognitive and adaptive functioning of affected children. Therefore, it is essential to adopt integrated and collaborative approaches to address these challenges and improve ASD management.

https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n5p124-134
PDF (Português (Brasil))

References

BLUMBERG S. J., et al. Diagnosis lost: Differences between children who had and who currently have an autism spectrum disorder diagnosis. Autism: the international journal of research and practice, v. 20, n. 7, p. 783–795, 2016.

BRANDALISE, A. Musicoterapia aplicada à pessoa com transtorno do espectro do autismo (TEA): uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Musicoterapia, v. 15, n. 15, p. 28-42, 2013.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Diretrizes de atenção à reabilitação da pessoa com transtorno do espectro autista. Brasília: Ministério da Saúde, 2013.

CAMARGO, S,P,H.; RISPOLI, M. Análise do comportamento aplicada como intervenção para o autismo: definição, características e pressupostos filosóficos. Revista Educação Especial | v. 26 n. 47 p. 639-650 2013 Santa Maria

COSTA, D.C.F. Intervenção Precoce no Transtorno do Espetro do Autismo. Mestrado em Ciências da Educação na Especialidade em Educação Especial: Domínio Cognitivo e Motor. Lisboa, Julho de 2014.

DSM-5. AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition. Arlington, VA: American Psychiatric Association, 2013.

GADIA, C. A.; TUCHMAN, R.; ROTTA, N. T. Autismo e doenças invasivas de desenvolvimento. Jornal de Pediatria, v. 80, n.2, p. 83-94, 2004.

GUILHARDI, C.; ROMANO, C.; BAGAIOLO, L. Risco autístico em bebês: possibilidades de avaliação comportamental. In: PESSÔA, C.V.B.B.; COSTA, C.E.; BENVENUTTI, M.F. (Org) Comportamento em foco 1. São Paulo: Associação Brasileira de Psicologia e Medicina Comportamental – ABPMC, 2012. Disponível em: http://abpmc.org.br/arquivos/publicacoes/14051224948bfcea692.pdf Acesso em: 25/04/2024

LOOVAS, O.I. Ensinando indivíduos com atrasos de desenvolvimento: Técnicas básicas de intervenção. Austin, Texas: PRO-ED, Inc, 200

OLIVEIRA, F. V. Transtorno do espectro autista – O papel do médico de família no diagnóstico precoce e suporte familiar. 2017. Tese (Mestrado Integrado em Medicina)- Faculdade de Medicina, Universidade de Coimbra, Coimbra, 2017.

Rutter, M. L. (2011). Progress in understanding autism: 2007 - 2010. Journal of Autism and Developmental Disorders, 41, 395 - 404.

ZANON, R.B; BACKES,B; BOSA, C.A. Diagnóstico do autismo: relação entre fatores contextuais, familiares e da criança. Psicologia: Teoria e Prática, vol. 19, núm. 1, enero-abril, 2017, pp. 152-163 Universidade Presbiteriana Mackenzie São Paulo, Brasil

ZEPPONE, S.C; VOLPON, L.C; DEL CIAMPO, L.A. Monitoramento do desenvolvimento infantil realizado no Brasil. Rev Paul Pediatr 2012;30(4):594-9. São Carlos/SP

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Lorena Rebouças da Silva , Islenne Martins Almeida Guimarães, Beatriz Almeida Holanda, Karen Lorrany Sousa Machado , Breno Borges Barbosa , David Reis Moura , Taysman Medeiros Barbosa Santos , Kevin Bruno Alves Ribeiro , Hugo de Oliveira Cutrim Carvalho , Juliana Almeida Ramos Borges