Influence of the use of the balance as a therapeutic resource on the acquisition of the position Quadruped in babies with Down Syndrome
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Fisioterapia, Síndrome de Down, Desenvolvimento infantil

How to Cite

Arenhart, M. M., Grave, M. Q., Jaeger, L. K., Capalonga, L., & Fleig, T. C. (2023). Influence of the use of the balance as a therapeutic resource on the acquisition of the position Quadruped in babies with Down Syndrome. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, 5(5), 2664–2680. https://doi.org/10.36557/2674-8169.2023v5n5p2664-2680

Abstract

Down Syndrome (DS) is a genetic disorder characterized by trisomy 21; This condition causes disturbances in motor and cognitive development, typical physical characteristics and intellectual disability. Objective: To verify the influence of using swings, as a therapeutic resource, on the acquisition of the quadrupedal position in babies with DS. Methods: The present study is characterized as a case study, exploratory, descriptive and interventional with a quantitative approach. Three children with DS (C1, C2 and C3) participated, with an average age of 18 months, attended at the physiotherapy teaching clinic at the University of Vale do Taquari-Univates/Lajeado/RS. The Millani Comparetti (MC) protocol was used as an evaluation instrument. Ten sessions were carried out and, firstly, co-contraction and sliding tapping techniques were carried out on the joints and general muscles to activate muscle tone and soon after the child was positioned on the swing, in the quadruped position, with the help of the researcher. Results: According to the MC protocol, the children were classified in the assessment in the 3rd trimester of motor development and, in the reassessment, after 10 sessions of using the swing, they progressed to the 4th trimester, with C1 acquiring the quadruped position in the 9th session , C2 in 10th and C3 in 6th. Conclusion: The swing proved to be a facilitating tool for acquiring the quadrupedal position in babies with DS. The anteroposterior movement performed by the swing requires the child to symmetrically distribute body weight between the four limbs, activate cervical and trunk control and balance against gravity.

https://doi.org/10.36557/2674-8169.2023v5n5p2664-2680
PDF (Português (Brasil))

References

ARAÚJO, A. G. S.; SCARTEZINI, C. M.; KREBS, R. J. Análise de marcha em crianças portadoras de Síndrome de Down e crianças normais com idade de 2 a 5 anos. Fisioter. Mov. v. 3, n.20, p.79- 85, 2007.

ARIANI, C.; PENASSO, P. Análise clínica cinemática comparativa da marcha de uma criança normal e outra portadora de Síndrome de Down na fase escolar (7 a 10 anos). Reabilitar, v.26, n.7, p.17-23, 2005.

BISSOTO, M. L. Desenvolvimento cognitivo e o processo de aprendizagem do portador de Síndrome de Down: Revendo concepções e perspectivas educacionais. Cienc. Cogn. v. 4, n. 8, p. 80-88, 2005.

BOROWSKI PIETRICOSKI, L., & DELLA JUSTINA, L. A. (2023). Compreensões de licenciandos do curso de ciências biológicas a respeito da síndrome de Down e suas interfaces históricas. Investigações Em Ensino de Ciências, v. 28, n. 2, p. 240–266, 2023.

CARDOSO, A. B. das C.; JEFFREYSON, M. dos S.; LIMA, D. N. de; MAGALHÃES, J.R. A influência do estímulo precoce para aquisição dos marcos do desenvolvimento motor em crianças com Síndrome de Down. Revista Brasileira de Desenvolvimento, v. 9, n. 1, p. 2851–2862, 2023.

COPPEDE AC et al. Desempenho motor fino e funcionalidade em crianças com síndrome de Down. Rev. Fisioter Pesq. v. 19, n. 4, p. 363-368, 2012.

CHEN, Y. P. et al. Use of virtual reality to improve upper-extremity control in children with cerebral palsy: a single-subject design. Physical Therapy, v. 87, n. 11, p. 1441-1457, 2007.

CORREA, F. I.; SILVA, F.P.; Gesualdo T. Avaliação da imagem e esquema corporal em crianças portadoras da Síndrome de Down e crianças sem comprometimento neurológico. Fisioterapia Brasil, v.1, n.6, p. 19-23, 2005.

COUTO, Marília de Medeiros. Síndrome de Down, disfunções da tireoide e desenvolvimento motor: estudo clínico. 2023, 80 f. Dissertação [Medicina – mestrado profissional] – Faculdade de Medicina, Universidade Estadual Paulista (Unesp), São Paulo, SP, 2020.

CRESPI, L.; NORO, D.; & NÓBILE, M. F. Desenvolvimento na primeira infância: convergindo neurociências e educação. Revista Contexto & Educação, v. 38, n. 120, 2023.

ESPARZA-OCAMPO, kenia; CHAIDEZ-FERNÁNDEZ; MAGANÃ-ODORICA; ÂNGULO-ROJO, Carla; LIANOS-GUADRON; APODACA-CASTRO, Francisco; GÓMES-MAGÃNA, Javier. Principales características fenotípicas crónico degenerativas asociadas al síndrome de Down: Una revisión narrativa. Rev. Meduas, v. 12, n. 2, 2007.

GOMES, Péricles Baptista; CONCEIÇÃO, Adelair Mendes; VENTURIN, Valeriana Farias; ANDREATO, Camilla Cavasin; LHEWICHESKI, Lilia Francielli Dalmolin. Síndrome de Down e os benefícios promovidos pela hidroterapia. Nativa - Revista de Ciências Sociais do Norte de Mato Grosso, v. 10, n. 1, 2022.

GONÇALVES C.S; et al. Comparação do Desempenho Funcional de Crianças portadoras de síndrome de Down e crianças com desenvolvimento normal aos 2 e 5 anos de idade. Arq Neuropsi, v. 61, n.2, p. 01, 2003.

GODZICKI, B; SILVA, P.A; BLUME, L.B. Aquisição do sentar independente na Síndrome de Down utilizando o balanço. Fisioter. Mov., v. 23, n. 1, p. 73-81, jan./mar. 2010.

HENDGES, V. M., GRAVE, M. T. Q., & PÉRICO, E. Avaliação do desenvolvimento psicomotor de crianças com Síndrome de Down. Revista Neurociências, v. 29, p.1–26, 2021.

KENNEDY, N.; KENNEDY, J.; KERR, M.; DREDGE, S.; BROPHY, S. Exames de saúde para adultos com deficiência intelectual e associação com taxas de sobrevivência: um estudo de coorte vinculado a registros eletrônicos no País de Gales, Reino Unido. BMJ Open, v. 12, n. 4, e049441, 2022.

LEMOS, Sandra Soares; BARROS, Jonatas de Franca; SOARES, Mariana Pereira Sayago. Detecção de características específicas da articulação do joelho que podem limitar a atividade física em portadores da Síndrome de Down no DF. Lecturas: Educacion física y deports, v. 18, n. 61, 2003.

MARINS, R. S. Síndrome de Down e Terapia Aquática: possibilidades da influência dos efeitos físicos da água na musculatura estriada esquelética e na postura. Reabilitar., v. 10, n. 12, p. 10-12, 2001.

MARTINS, M. I. S.; HERCULANO, C. A.; ROCHA, M. S.; de SÁ, F. E.; CORREIA, L. Influência das Alterações Sensoriais na Marcha de Crianças com Síndrome de Down: Revisão Integrativa. Revista Saúde e Desenvolvimento Humano, v. 11, n. 3, 2023.

MATTOS, B.M; BELLANI, C.D.F. A importância da estimulação precoce em bebês portadores de síndrome de Down: revisão de literatura. Rev. Bras. Terap. e Saúde, v. 1, n. 1, p. 51‐63, jul./dez. 2010.

MONTES, K. F., CIA, F., & SPINAZOLA, C. de C. (2023). Análise e correlação do suporte social e da satisfação parental de famílias de crianças com síndrome de Down. Revista Educação Especial, v. 36, n. 1, 2023.

MOREIRA, I. A síndrome de Down e sua patogênese: considerações sobre o determinismo genético. Rev Bras Psiquiatr, v. 22, n.2, p. 96-99, 2000.

NAKADORI EK; SOARES AA. Síndrome de Down: Considerações gerais sobre a influência da idade materna avançada. Rev. Arq. Mudi., v. 10, n.2, p. 5-9 2006.

PARMEZZAN, J. E. L. Avaliação da melhora da capacidade funcional motora atraves da técnica de Pediasuit em pacientes com Sindrome de Down. Studies In Health Sciences, v. 4, n. 2, p. 349-363, 2023.

PROENÇA, M. F. R.; SANTOS-FILHO, C. M.; NERY, M. R.; LIMA, L. M.; BASTOS, A. L.; MORAES-FILHO, I. M. Benefícios da equoterapia no desenvolvimento motor da criança com Síndrome de Down. Revisa, v. 9, n. 3, p. 357-361, 2020.

RAMOS, Bruna Bueno; MÜLLER, Alessandra Bombarda. Marcos motores e sociais de crianças com síndrome de Down na estimulação precoce. Revista Interdisciplinar Ciências Médicas, v. 4, n. 1, p. 37-43, 2020.

ROZENDO, J. F. Múltiplas deficiências e seu estudo na psicopedagogia institucional clínica. Revista OWL (OWL Journal) - Revista interdisciplinar de ensino e educação, v.1, n. 3, p. 77–88, 2023.

SILVA, M. F. M. C.; KLEINHANS, A. C. S. Processos cognitivos e plasticidade cerebral na Síndrome de Down. Rev. Bras. Ed. Esp. v.12, n.1, p.123-138, 2006.

SOUZA, C.T. et al. Avaliação do desempenho motor global e em habilidades motoras axiais e apendiculares de lactentes frequentadores de creche. Rev Bras Fisioter, v. 8, n. 10, p. 02, 2010.

TEKLIN, J. S. Fisioterapia pediátrica, 3ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2002.

TORQUATO, J. A. et al. A aquisição da motricidade em crianças portadoras de Síndrome de Down que realizam fisioterapia ou praticam equoterapia. Rev. Fisioter Mov. v. 26, n. 3, p. 515-524, 2013.

SANTOS, C. C. C. dos.; BOMFIM, M. L. dos S.; SANTOS, T. K. E. de A.; LOPES, R.F.; SILVA, G.A. da.; TEIXEIRA, G.M.; SILVA, A.K.V. da.; LINS, J.M. de O. A influência do método Bobath no tratamento de crianças com Síndrome de Down: uma revisão sistemática. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, v. 1, n. 1, p. e15911124964, 2022.

SOTORIVA, Priscila; SEGURA, Dora de Castro Agulhon. Aplicação do método Bobath no desenvolvimento motor de crianças portadoras de síndrome de Down. Revista Saúde e Pesquisa, v. 6, n. 2, p. 323-330, 2013.

TRINDADE, André Soares; NASCIMENTO, Marcos Antônio. Avaliação do Desenvolvimento Motor em Crianças com Síndrome de Down. Rev. bras. educ. espec., v. 22, n. 4, 2016.

VIDMAR, Luana; GRAVE, Magali Teresinha Quevedo. Avaliação do desenvolvimento motor de crianças com síndrome de Down atendidos na clínica-escola de fisioterapia da Univates. Revista Destaques Acadêmicos, v. 15, n. 3, p. 265-273, 2023.

WEBER, A.; KOETZ, L. C. E. K.; ADAMI, F. S.; DAL BOSCO, S. M.; GRAVE, M. T. Q. Avaliação do desenvolvimento motor em crianças frequentadoras de escolas municipais de educação infantil. Revista Uningá, v. 42, p. 03-10, 2014.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Mariana Moraes Arenhart, Magali Quevedo Grave, Lydia Koetz Jaeger, Lucas Capalonga, Tania Crisitina Fleig