Abstract
The social, familial, and educational inclusion of patients with multiple disabilities attending reference centers is a multifaceted challenge that goes beyond individual realms, deeply touching the fabric of our society. In this article, we delve thoroughly into the dynamic intersection of families, reference centers, and schools, unveiling how this intricate collaboration influences the full inclusion of these patients. By delving into the nuances of this interaction, we underscore how it not only yields tangible educational benefits but also fosters fundamental values, including empathy, diversity, and mutual respect. Furthermore, we examine the significant relevance of educator training and empowerment, the implementation of personalized curriculum adaptations, and the use of innovative assistive resources to establish authentically inclusive environments. Through tackling the complex challenges and transformative opportunities of this journey, we provide a glimpse of results that reveal substantial improvements in patients' quality of life, the expansion of their multifaceted abilities, and the progressive construction of a fairer, aware, and inclusive society.
References
Messa AA, Fiamenghi GA Jr. Pais, filhos e deficiência: estudos sobre as relações familiares. Psicol Cienc Prof. 2007;27(2):236-245. https://doi.org/10.1590/S1414-98932007000200006.
Ministério da Saúde. PORTARIA Nº 793, DE 24 DE ABRIL DE 2012: Institui a Rede de Cuidados à Pessoa com Deficiência no âmbito do Sistema Único de Saúde. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2012/prt0793_24_04_2012.html.
Schlüzen E, Rinaldi R, Santos D. Inclusão escolar: marcos legais, atendimento educacional especializado e possibilidade de sucesso escolar para pessoas com deficiência. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Caderno de Formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica; 2011. p. 148-160, v. 9.
Montoan MTE. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? 2ª ed. São Paulo: Moderna; 2003.
Cury A. Pais Brilhantes, Professores Fascinantes. 21ª ed. Rio de Janeiro: Sextante; 2015.
Costa DSD. Adaptação curricular para a inclusão do aluno com deficiência: contribuições da psicopedagogia. Monografia. Universidade Federal da Paraíba – UFPB. João Pessoa; 2014.
Almeida MEB, Valente JA. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo Sem Fronteiras. 2012;12(3):57-82.
Tanaka APLS, Oliveira MC. Visão da Família sobre o Processo da Educação Inclusiva na Rede Regular de Ensino nas Escolas Municipais. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2018/TRABALHO_EV117_MD4_SA10_ID8325_08092018154133.pdf. Acesso em: 27 set. 2021.
Shaw GSL. Relação entre Família, Escola, Especialistas e o Desenvolvimento de Pessoas Autistas. Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade. 2021;8(16):183-201. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/download/11850/8779. Acesso em: 31 jan. 2022.
Carvalho S da S, Shaw GSL. Relação entre família, escola e especialistas no processo de inclusão escolar de crianças autistas no município de campo formoso/ba. Cenas Educ. [Internet]. 15º de junho de 2021 [citado 19º de agosto de 2023];4:e11868. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/11868.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Érica Motta Moreira de Souza , Denilson Costa Soares , Simony Ricci Coelho , Isis Regina dos Santos Mendes, Thiago Rodrigues Gonçalves , Jailton Luiz Vieira , Rosalva Maria Gomes de Araujo Oliveira, Eliane Ferreira de Souza Ribeiro , Eliel Bezerra de Lima Junior , Marise Palmeira de Carvalho , Rodolfo Gomes de Araujo Oliveira , Ary Sergio Coutinho Barbosa Junior