Abstract
Introduction: The Unified Health System (SUS) is essential for healthcare in Brazil but faces challenges due to the population’s lack of knowledge about its functioning. Health education in schools can strengthen this connection. The initiative "Odissus: an odyssey in health" used active and playful methodologies to teach children about SUS and health promotion. Objective: To describe the experience of the “Odissus” campaign in raising children's awareness about SUS and health promotion, as well as to analyze the effectiveness of the active methodologies applied. Methodology: This is an experience report on an educational initiative carried out in May 2024 with students aged 10 to 12 from Arnaldo Bezerra Municipal School in Parelhas (RN). The activity took place over three sessions and used discussion circles, storytelling, and a board game to facilitate learning. The assessment included a questionnaire and the proposal of a letter to the “future self.” Experience Report: The sessions addressed topics such as SUS principles, disease prevention, and healthy habits. Active student participation was encouraged through playful and interactive strategies. Discussion: The playful approach expanded knowledge about SUS and stimulated student engagement. However, time constraints and variations in children's interest were challenges. The literature supports that active methodologies promote meaningful learning and civic awareness. Conclusion: The experience highlighted the importance of initiatives that promote SUS education from an early age. Despite its limitations, the action demonstrated potential to strengthen knowledge about SUS and encourage the conscious use of its services.
References
BARANOWSKI, Tom et al. Squire’s Quest!: Dietary outcome evaluation of a multimedia game. American journal of preventive medicine, v. 24, n. 1, p. 52-61, 2003.
BEALE, Ivan L. et al. Improvement in cancer-related knowledge following use of a psychoeducational video game for adolescents and young adults with cancer. Journal of Adolescent Health, v. 41, n. 3, p. 263-270, 2007.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 1 jan. 2017.
CARDOSO, M. L. de M. et al. A Política Nacional de Educação Permanente em Saúde nas Escolas de Saúde Pública: reflexões a partir da prática. Ciência & Saúde Coletiva, v. 22, n. 5, p. 1489-1500, 2017.
DE SOUZA ARAGÃO, A. et al. Promoção da saúde da criança escolar e a identificação de determinantes sociais: relato de experiência. Aletheia, v. 52, n. 1, 2019. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-03942019000100015. Acessado em: 05/02/2025.
FALKENBERG, M. B. et al. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 847-852, 2014. DOI: 10.1590/1413-81232014193.01572013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/kCNFQy5zkw4k6ZT9C3VntDm/?lang=pt.
FRANÇA JUNIOR, R. R. de; MARQUES, H. R. et al. Inovação no ensino: uma revisão sistemática das metodologias ativas de ensino-aprendizagem. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 26, n. 03, p. 718-741, 2021.
FRANÇA JUNIOR, R. R. de; MAKNAMARA, M. A literatura sobre metodologias ativas em educação médica no Brasil: notas para uma reflexão crítica. Trabalho, educação e saúde, v. 17, p. e0018214, 2019.
GARRIS, Rosemary; AHLERS, Robert; DRISKELL, James E. Games, motivation, and learning: A research and practice model. Simulation & gaming, v. 33, n. 4, p. 441-467, 2002..
KIM, Jihyun et al. Using serious games for antismoking health campaigns: experimental study. JMIR Serious Games, v. 8, n. 4, p. e18528, 2020.
KIM, J.; TIMMERMAN, C. E. Effects of supportive feedback messages on exergame experiences: A mediating role of social presence. Journal of Media Psychology, v. 30, n. 1, p. 29-40, 2018.
MACHADO, L. de S. et al. Caminhos do SUS: a gamificação como tecnologia social para a educação popular em saúde. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 322–338, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-68129.
MARTINS, P. C. et al. De quem é o SUS? Sobre as representações sociais dos usuários do Programa Saúde da Família. Ciência & Saúde Coletiva, v. 16, n. 3, p. 1933–1942, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-81232011000300027.
NARVAI, P. C. SUS: uma reforma revolucionária. Para defender a vida. (Coleção ensaios). São Paulo: Autêntica Editora, 2022. E-book. p. 56. ISBN 9786559281442. Disponível em: https://app.minhabiblioteca.com.br/reader/books/9786559281442/.
PINEROS, N. et al. Using gamification to improve engagement and learning outcomes in medical microbiology: the case study of 'BacteriaGame'. FEMS Microbiol Lett, 17 de janeiro de 2023.
RAIMONDI, G. A. et al. Intersetorialidade e Educação Popular em Saúde: no SUS com as Escolas e nas Escolas com o SUS. Revista Brasileira De Educação Médica, v. 42, n. 2, p. 73–78, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v42n2RB20170043.
SMIDERLE, R. et al. The impact of gamification on students’ learning, engagement and behavior based on their personality traits. Smart Learn. Environ., [s. l.], v. 7, n. 3, p. 1-11, 2020. DOI:10.1186/s40561-019-0098-x. https://slejournal.springeropen.com/articles/10.1186/s40561-019-0098-x.
SOLHA, R. K. de T. Sistema Único de Saúde - Componentes, Diretrizes e Políticas Públicas. Rio de Janeiro: Érica, 2014. E-book. p. 81. ISBN 9788536513232. Disponível em: https://app.minhabiblioteca.com.br/reader/books/9788536513232/.
WOUTERS, P. et al. A meta-analysis of the cognitive and motivational effects of serious games. Journal of Educational Psychology, v. 105, n. 2, p. 249–265, 2013. https://doi.org/10.1037/a0031311.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Caio Victor Fernandes de Oliveira, Eduarda Viana Silva, Artur Rebouças Souza, Luan Veríssimo De Castro Costa, Heverly Dayane da Silva Santos, Yasmin Maria do nascimento Limão, Anna Beatriz de Oliveira Nogueira, Dayane Dayse Lopes Avelino de Almeida, Isadora Silva Costa, Matheus Dibbern de Almeida, Carla Noely Lima Pessoa, Júlia Araújo de Oliveira