THE USE OF CEREBRAL PSYCHOSTIMULANTS BY MEDICAL STUDENTS: A LITERATURE REVIEW
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Psychostimulants
Medical Students
Cognitive Performance
Self-medication

How to Cite

dos Santos Ferreira, G., de Cássia Sudário Lima, R., Medeiros Paixão, V., Queiroz Monteiro, E., Aguiar Costa de Oliveira, F., Castro Barbosa, V., França Arataque, L., & Souza Magalhães Filho, A. (2024). THE USE OF CEREBRAL PSYCHOSTIMULANTS BY MEDICAL STUDENTS: A LITERATURE REVIEW. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, 6(10), 3122–3137. https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n10p3122-3137

Abstract

Introduction: The use of cerebral psychostimulants, such as methylphenidate and modafinil, has become increasingly common among medical students. This behavior is motivated by intense academic demands and the pursuit of enhanced cognitive performance. However, its indiscriminate use raises concerns about health risks and ethical dilemmas in the academic environment. Objectives: To investigate the prevalence of psychostimulant use among medical students, the underlying motivations, the impacts on physical and mental health, and the ethical implications. Methodology: A bibliographic review of studies published between 2018 and 2024 was conducted, selecting articles from databases such as PubMed, SciELO, BVS, and Google Scholar. The review included articles analyzing the use of psychostimulants by medical students to enhance cognitive performance. Results and Discussion: The analysis identified that psychostimulant use is largely driven by academic demands. Methylphenidate was the most commonly used drug. The main adverse effects reported include insomnia, anxiety, and intense fatigue, while self-medication was prevalent. Conclusions: The non-prescribed use of psychostimulants among medical students poses significant health risks and raises ethical questions about academic fairness. It is necessary to strengthen regulations and promote educational interventions that address the dangers of indiscriminate psychostimulant use, as well as encourage healthy alternatives for managing academic stress.

https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n10p3122-3137
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, Suzana Pereira et al. Análise dos fatores preponderantes ao uso de estimulantes cerebrais por estudantes universitários: uma revisão integrativa. CONTRIBUCIONES A LAS CIENCIAS SOCIALES, v. 16, n. 10, p. 19855-19875, 2023.

ARAÚJO, Jordânia Giselle de. CONSUMO DE NEUROESTIMULANTES POR ESTUDANTES DE MEDICINA. Repositório Institucional do Unifip, v. 5, n. 1, 2020.

BRITO, Ana Rosa Novaes; LIMA, Cristiane Gomes. Frequência do uso da ritalina por estudantes para um melhor desempenho acadêmico. Revista Multidisciplinar do Sertão, v. 4, n. 4, p. 416-424, 2022.

DINIZ, Ana Clara Rodrigues et al. Complicações associadas ao uso não-prescritivo de metilfenidato entre estudantes de medicina. 2º Congresso Brasileiro de Saúde da Criança e do Adolescente. Capítulo 56, 2023.

FERRAZ, Lucimare et al. Substâncias psicoativas: o consumo entre acadêmicos de uma universidade do sul do Brasil. Momento-Diálogos em Educação, v. 27, n. 1, p. 371-386, 2018.

FERREIRA, Gabriela Milhomem et al. Uso de psicoestimulantes e sonolência diurna excessiva entre alunos do primeiro ao sexto ano de um curso de Medicina no Centro Oeste do Brasil. In: CICURV-Congresso de Iniciação Científica da Universidade de Rio Verde. 2023.

IRIA, Lays Dos Santos et al. Uso y efectos de nootrópicos (smart drugs) por los estudiantes de medicina. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, v. 6, n. 5, p. 4710-4722, 2022.

LOPES, Janaína do Vale et al. Metilfenidato e Venvanse: o impacto na qualidade de vida dos estudantes de Medicina. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, v. 6, n. 8, p. 1891-1906, 2024.

MASINI, LARA DOMINGUES et al. Análise do consumo de estimulantes cerebrais por estudantes de medicina de uma faculdade do oeste da Bahia. ANAIS ELETRÔNICO CIC, v. 17, n. 1, 2019.

MINCOFF, Raquel Cristina Luis; DE ALMEIDA BARRETOS, Renan; JESUS, Matheus Vieira. Uso de psicoestimulantes por acadêmicos de medicina: uma revisão integrativa. Revista Uningá, v. 55, n. 4, p. 177-186, 2018.

MUNIZ, Letícia Ribeiro; DE ALMEIDA, Karine Cristine. Avaliação do consumo de estimulantes cerebrais entre os acadêmicos do Curso de Medicina de um Centro Universitário no interior de Minas Gerais. Brazilian Applied Science Review, v. 5, n. 3, p. 1314-1326, 2021.

ROUSSO, Isabella Rodrigues et al. O uso sem prescrição médica de Metilfenidato e Lisdexanfetamina por estudantes de Medicina. Revista Eletrônica Acervo Médico, v. 24, p. e15977-e15977, 2024.

SILVA, João Victor Morais et al. Uso de substâncias psicoativas em estudantes de medicina no Brasil: uma revisão integrativa. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 11, p. 93075-93083, 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Gabryella dos Santos Ferreira, Rita de Cássia Sudário Lima, Vitória Medeiros Paixão, Eduardo Queiroz Monteiro, Fhelipe Aguiar Costa de Oliveira, Vitória Castro Barbosa, Lucas França Arataque, Astério Souza Magalhães Filho

Downloads