Abstract
Introduction: In a context where the number of people with higher education is on the rise, outreach initiatives are essential to strengthen the bond between the university and the community. By providing a space where families can experience daily academic life, outreach projects not only contribute to the training of future professionals but also to building a culture that values higher education as a possible and desirable path (De Sá; Monici; Conceição, 2022). Methodology: An outreach project was conducted to provide students' families with perspectives on academic training and to enhance knowledge about multiple health areas. The courses included Biomedicine, Nursing, Aesthetics, and Dentistry, which simulated experiences in the laboratories of Anatomy, Cytology, Hematology, and Microbiology, as well as workshops on Aesthetics, Dentistry, Nursing, and Forensic Science. Data collection was performed using lists and informal questions for the research. The data were calculated based on graphical analysis of the variables. Results and Discussion: The event was attended by 412 students and 385 family members, totaling 797 people. It featured a higher number of laboratories/workshops related to Clinical Analysis, an area of Biomedicine, that had the highest number of participants. Higher education statistics in Brazil, reaching only 19.7%, and 20.8% in Paraná (Brazil, 2023), indicate that many event participants may not have a culture of valuing higher education. Almost 80% of the participants had never had a similar experience, suggesting that the project represents an innovative approach for higher education institutions, highlighting a demand for events that offer the opportunity to experience daily academic life, allowing family members to feel closer to the students' challenges and achievements. Final Considerations: The implementation of outreach activities can strengthen family ties and create a more robust support environment, contributing to the construction of a more cohesive and engaged academic community.
References
ABRES. Associação Brasileira de Educação Superior. Estatísticas. Disponível em: https://abres.org.br/estatisticas/. Acesso em: 2 set. 2024.
BRANDÃO, C. R. Paulo Freire: educar para transformar. São Paulo: Editora, 2005.
BRANDÃO, C. R. Paulo Freire: educar para transformar: fotobiografia. São Paulo: Mercado Cultural, 2005. 119 p. (Projeto memória 2005. Paulo Freire). ISBN 8598757039.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Legislação Federal e Marginália, 2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm Acesso em: 8 set. 2024.
BRASIL. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014 (Plano Nacional de Educação). Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_RES_CNECESN72018.pdf. Acesso em: 10 set. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Censo da Educação Superior 2022. Brasília, 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2022/apresentacao_censo_da_educacao_superior_2022.pdf. Acesso em: 3 set. 2024.
CARBONARI, M. E. E.; PEREIRA, A. C. A extensão universitária no Brasil: do assistencialismo à sustentabilidade. Revista de Educação, v. 10, n. 10, 2007.
CARVALHO, M. L.; FIGUEIREDO, F. C. Contribuições da estética para a qualidade de vida. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 6, p. 39459-39473, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv6n6-476. Acesso em: 2 set. 2024.
CONSELHO FEDERAL DE BIOMEDICINA. Mercado de trabalho. Disponível em: https://cfbm.gov.br/profissionais/mercado-de-trabalho/. Acesso em: 4 set. 2024.
DAMÁSIO, C. A.; CURI FILHO, W. R. Impacto de uma universidade na comunidade local por meio de projetos de extensão: o caso de uma unidade acadêmica de tecnologia. Revista Engenharia de Interesse Social, v. 5, n. 5, p. 122-144, 2020. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/reis/index Acesso em: 1 set. 2024.
DE SÁ, M. A. M.; MONICI, S. C. B.; CONCEIÇÃO, M. M. A importância do projeto de extensão e o impacto que ele tem no processo formativo dos estudantes universitários. Revista Científica Acertte, v. 2, n. 3, p. 2365-2365, 2022. Disponível em: https://acertte.org/acertte/article/view/65 Acesso em: 1 set. 2024.
FLORES, H. et al. Intraempreendedorismo em instituições de ensino superior: o caso de uma faculdade municipal, Repositório Institucional UFSC, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/181121?show=full Acesso em: 8 set. 2024.
FORSYTH, A.; FURLONG, A. Access to higher education and disadvantaged young people. British Educational Research Journal, v. 29, n. 2, p. 205-225, 2003. Disponível em: https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1080/0141192032000060948 Acesso em: 2 set. 2024.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005. 213 p. ISBN 8521900058.
GONÇALVES, E.; ALMEIDA, A. O apoio da família na adaptação de jovens portugueses ao ensino superior: uma revisão integrativa da literatura. Revista Portuguesa de Educação, v. 37, n. 1, p. 24003, 2024. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/24883 Acesso em: 1 set. 2024.
HARNIK, S. Saiba qual é a diferença entre faculdade, centro universitário e universidade. Folha de São Paulo, São Paulo, Educação, v. 9, 2011.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Tabela 7269: População residente, por sexo e grupos de idade,2023. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/tabela/7269#resultado. Acesso em: 6 set. 2024.
LASTRE, K.; LÓPEZ, L.; ALCÁZAR, C. Relación entre apoyo familiar y el rendimiento académico en estudiantes colombianos de educación primaria. Psicogente, v. 21, n. 39, p. 102-115, 2018.
POLÍCIA CIENTÍFICA DO PARANÁ. Quase 10 mil pessoas realizam prova para perito criminal. Disponível em: https://www.policiacientifica.pr.gov.br/Noticia/Quase-10-mil-pessoas-realizam-prova-para-perito-criminal. Acesso em: 7 set. 2024.
ROKSA, J.; KINSLEY, P. The role of family support in facilitating academic success of low-income students. Research in Higher Education, v. 60, p. 415-436, 2019. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11162-018-9517-z Acesso em: 2 set. 2024.
SCHEIS, F. K. et al. Educação em saúde: utilização da extensão universitária para uma ação de saúde única no município de Guarapuava. Revista Extendere, v. 9, n. 2, 2023. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/EXT/article/view/5764 Acesso em:1 set. 2024.
TOMÁS, R. A. et al. Adaptação pessoal e emocional em contexto universitário: o contributo da personalidade, suporte social e inteligência emocional. Revista Portuguesa de Pedagogia, v. 48, n. 2, p. 87-107, 2014.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Giuliana França, Artur Feltrin, Anderson Ferreira, Grazielle Mecabo, Bárbaro Horvath