ODONTOLOGIA SOCIAL
PDF (Português (Brasil))

Keywords

social dentistry
SUS
dental education
difficulties in providing care in the SUS
DCN dentistry

How to Cite

José Esteves Xavier, A., Lagos, L. G. F., & Anjos , R. S. dos. (2024). ODONTOLOGIA SOCIAL: AVANÇOS E DESAFIOS NA FORMAÇÃO DE PROFISSIONAIS PARA O ATENDIMENTO NO SUS. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, 6(10), 2218–2228. https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n10p2218-2228

Abstract

The training of health professionals with a professional profile to work in the SUS is a challenge due to the curriculum based mainly on pathophysiology and clinical anatomy. The need to bring experiences from the field of reality into the practice of teaching and professional training has proved essential to improve the acuity and aptitude of these professionals for better performance in the SUS. Objectives: To present the main challenges and advances that have occurred over the years in dentistry teaching in order to improve the training of professionals capable of working in the SUS. Methodology: The bibliographic survey was carried out through online access to BVS Brasil and SCIELO BRASIL, in Portuguese, over the last 20 years. Results: Only 5 articles were included in the survey, when applying eligibility criteria and excluding duplicates. Discussion: The study showed that although some progress has been made, there are challenges that have persisted over the years and remain an obstacle to be overcome. Conclusion: Dental training needs to change if professionals are to be able to work in the SUS.

https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n10p2218-2228
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. Aprender SUS: o SUS e os cursos de graduação da área da saúde. – Brasília: Ministério da Saúde, 2004. 20 p.: il. color. – (Série B. Textos Básicos de Saúde).

ROSSONI, E.; LAMPERT. J. Formação de profissionais para o sistema Único de saúde e as diretrizes curriculares. Boletim da Saúde | Porto Alegre | Volume 18 | Número 1 | Jan./Jun.2004.

ELSEMANN, Rogério. Odontologia Social: qual o papel do dentista na construção da cidadania. Pioneiro, 2022. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/pioneiro/informe-omercial/2022/03/odontologia-social-qual-o-papel-do-dentista-na-construcao-da-cidadania-cl1aufb1j0047017c8xr6d4jf.html.

SOUSA, F; RÊGO, J. Vivências e estágios na realidade do Sistema Único de Saúde na formação em Odontologia: relato de experiência. Revista ABENO: 22(2):1636, 2022.

PESSOA, T.; NORO, L. Formação em Odontologia: desafios para o desenvolvimento docente e efetiva inclusão do Sistema Único de Saúde. Revista ABENO: 20(1):2-12, 2020.

LIMA, J.; OLIVEIRA, A.; NORO, L. Avanços e desafios da formação no Sistema Único de Saúde a partir da vivência dos docentes da área de Saúde Coletiva nos cursos de Odontologia. Ciência & Saúde Coletiva, 26(8):3323-3334, 2021.

NARVAI, PC. Saúde bucal coletiva, bucalidade e antropofagia. Ciênc Saúde Coletiva 2006;11:18-9.

CECCIM, E.; FEUERWERKER, L. C. M. O quadrilátero da formação para a área da saúde: ensino, gestão, atenção e controle social. Physis, Rio de Janeiro, v. 14, n. 1, p. 41-65, 2004.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Alexei José Esteves Xavier