CLINICAL SIMULATION AS A TEACHING-LEARNING STRATEGY FOR NURSING PROFESSIONALS AND STUDENTS: INTEGRATIVE REVIEW
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Simulation training; Inservice training; Nursing; Laryngeal masks

How to Cite

Silva, R. D. B., Pereira, M. G. N., de Rocco, K. M. W., de Oliveira, T. M. N., & Martins, E. A. P. (2023). CLINICAL SIMULATION AS A TEACHING-LEARNING STRATEGY FOR NURSING PROFESSIONALS AND STUDENTS: INTEGRATIVE REVIEW. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, 5(4), 58–77. https://doi.org/10.36557/2674-8169.2023v5n4p58-77

Abstract

Objective: to review the use of clinical simulation as a strategy for training nursing professionals and students to insert a laryngeal mask airway. Method: integrative review, using the PICO strategy, with “p” population: nurses/students, “I” intervention: clinical simulation, “C” and “O” not applied. The filter used for the search was with the descriptors; (nursing) OR (nursing) AND NOT (Nursing students) AND (simulation) OR (simulation) OR (simulacion) AND (Airway handling) OR (Laryngeal masks), there is a need to expand the crossing with the descriptors nursing AND laryngeal mask airway, justified by the need to meet the objective of this review. Results: 836 texts were obtained in the LILACS databases (825) BDENF – Nursing (122), applied filter in main subject – simulation training (45), nursing education (40), teaching (20), patient simulation (19), a result of 99 works was collected leaving the generic search to the objective of study. Filter applied using descriptors “patient simulation” with result of 16 publications in the BDENF databases – Nursing (15), main subject patient simulation (15), nursing students (7) in Portuguese language, last 10 years. Conclusion: It was concluded that the feasibility of teaching airway management using a laryngeal mask airway is highly dependent on clinical simulation given its concept and the situations that require it. However, there is a lack of articles that relate training in the insertion of a laryngeal mask airway through realistic simulation in Portuguese.

https://doi.org/10.36557/2674-8169.2023v5n4p58-77
PDF (Português (Brasil))

References

Lacerda FCB, Santos LM dos. Integralidade na formação do ensino superior: Metodologias ativas de aprendizagem. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas). 2018 Dec;23(3):611–27. Doi: https://doi.org/10.1590/S1414-40772018000300003

Bergamo I. Avaliação de estresse de alunos de medicina e associações entre estilos de aprendizagem e metodologia de ensino. Tese de doutorado. São José do Rio Preto/SP, 2018. http://bdtd.famerp.br/handle/tede/465

Resolução CNE/CES Nº 3, DE 7 de novembro de 2001. Conselho nacional de educação câmara de educação superior. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES03.pdf>.

Morrison LJ, Neumar RW, Zimmerman JL, Link MS, Newby LK, McMullan PW Jr, et al. Strategies for improving survival after in-hospital cardiac arrest in the United States: 2013 consensus recommendations. Circulation. 2013 Apr 9;127(14):1538–63. Doi: https://doi.org/10.1161/CIR.0b013e31828b2770

Barreto DG, Silva KGN da, Moreira SSCR, Silva TS da, Magro MC da S. Simulação realística como estratégia de ensino para o curso de graduação em enfermagem: Revisão integrativa. Revista Baiana de Enfermagem. 2014 May;28(2):208–14.Doi: https://doi.org/10.18471/rbe.v28i2.8476

Bortolato-Major C, Perez Arthur J, Mattei ÂT, Mantovani MDF, Cestari Felix JV, Boostel R. Contribuições da simulação para estudantes de graduação em enfermagem. Revista de Enfermagem UFPE on line. 2018 Jun 2;12(6):1751. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-986231

RESOLUÇÃO COFEN Nº 641/2020. Conselho Federal de Enfermagem. Disponível em < http://www.cofen.gov.br/resolucao-cofen-no-641-2020_80392.html>.

Brimacombe JR, Silva LC. A Máscara Laríngea. Considerações Práticas para Anestesia. Revista Brasileira de Anestesiologia. Janeiro - Fevereiro, 1997 Vol. 47: N° 1. Disponível em: https://www.bjan-sba.org/article/5e498bf40aec5119028b489a/pdf/rba-47-1-48.pdf

Soares CB, Hoga LAK, Peduzzi M, Sangaleti C, Yonekura T, Silva DRAD. Integrative review: Concepts and methods used in nursing. Revista da Escola de Enfermagem da USP. 2014 Apr;48(2):335–45. Doi: https://doi.org/10.1590/S0080-6234201400002000020

Santos CM da C, Pimenta CA de M, Nobre MRC. The PICO strategy for the research question construction and evidence search. Revista Latino-Americana de Enfermagem. 2007 Jun;15(3):508–11. Doi https://doi.org/10.1590/S0104-11692007000300023

Mendes KDS, Silveira RC de CP, Galvão CM. Revisão integrativa: Método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto & Contexto - Enfermagem. 2008 Dec;17(4):758–64. Doi: https://doi.org/10.1590/S0104-07072008000400018

Costa RR de O, Medeiros SM de, Martins JCA, Cossi MS, Araújo MS de. Percepção de estudantes da graduação em enfermagem sobre a simulação realística. Revista CUIDARTE. 2017 Sep 1;8(3):1799. Doi: https://doi.org/10.15649/cuidarte.v8i3.425

Pimentão ADR, Ueno TMRL, Silva AC da, Nogueira TDO, Oliveira MLC de. SIMULAÇÃO CLÍNICA PARA ENFRENTAMENTO DA COVID-19: FORMAÇÃO COMPLEMENTAR DE ENFERMEIROS. Revista de Enfermagem UFPE on line. 2021 Mar 3;15(1). Doi: 10.5205/1981-8963.2021.246653

Carvalho LR de, Zem-Mascarenhas SH. Construção e validação de um cenário de simulação sobre sepse: Estudo metodológico. Revista da Escola de Enfermagem da USP. 2020;54. 7. Doi: https://doi.org/10.1590/S1980-220X2019021603638

Mazzo A, Franzon JC, Meska MHG, Machado GCC, Coutinho VRD, Pereira Junior GA. IMPLICATIONS ON THE USE OF SOUND AND IMAGE IN DEBRIEFING ASSESSMENT. Reme Revista Mineira de Enfermagem. 2019; 23. Doi: http://dx.doi.org/10.5935/1415-2762.20190007

Lopes Oliveira DA, Bernardino da Silva JC. Exame clínico objetivamente estruturado no ensino de suporte básico de vida. Revista de Enfermagem UFPE on line. 2018 Apr 4; 12(4):1185. Doi: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i4a234580p1185-1190-2018

Nunes JGP, Lasater K, Oliveira-kumakura ARS, Garbuio DC, Braga FTMM, Carvalho EC. Adaptação para cultura brasileira do instrumento Lasater Clinical Judgment Rubric. dez. 2016. Rev. enferm. UFPE on line ; 10(supl.6): 4828-4836. Doi: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v10i6a11262p4828-4836-2016

Costa LCR da, Emmerick LG, Silva RCL da, Machado FV, Silva FR da, Klippel CSC, et al. Experience of nurses in simulated cardiorespiratory arrest. Revista de Enfermagem UFPE on line. 2019 Aug 7;13. Doi: : https://doi.org/10.5205/1981-8963.2019.242113

Araújo PRS, Duarte TTP, Magro MCS. Efeito da simulação para a aprendizagem significativa. Revista de Enfermagem UFPE on line. 2018 Dec 2;12(12):3416. Doi: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i12a237671p3416-3425-2018

Rohrs RMS, Dos Santos CF, Barbosa RDS, Schulz RDS, De Carvalho MB. Impacto da metodologia de simulação realística na graduação de enfermagem. Revista de Enfermagem UFPE on line. 2017 Dec 17;11(12):5269. Doi: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v11i12a23005p5269-5274-2017

Silva FA dos S, Medeiros SM de, Costa VRF, Costa RR de O, Araújo MS de, Sousa YG de. Simulação na formação em saúde: Um enfoque em geriatria. Revista de Enfermagem UFPE on line. 2018 Aug 4;12(8):2205. Doi: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i8a231539p2205-22133-2018

Ferreira RPN, Guedes HM, Oliveira DWD, Miranda JL de. Simulação realística como método de ensino no aprendizado de estudantes da área da saúde. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro. 2018 Jul 16;8. Doi: https://doi.org/10.19175/recom.v8i0.2508

Bortolato-major C. O ensino baseado em simulação e o desenvolvimento de competência clínica de estudantes de enfermagem. Curitiba; s.n; 2017, 1027. 181. Doi: http://hdl.handle.net/1884/53429

Maran E, Tostes MFP, Melo WA, Spigolon DN, Teston EF. Habilidades e dificuldades técnico-científicas dos acadêmicos de enfermagem durante a monitoria de semiotécnica. mai.2017. Rev. enferm. UFPE on line ; 11(5): 1819-1825. Doi: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v11i5a23328p1819-1825-2017

Rosa RS, Sanches GJC, Gomes ICR, Silva MLM, Duarte ACS, Boery RNSO. Estratégias baseadas em metodologias ativas no ensino-aprendizagem de primeiros socorros: relato de experiência. 2017 Rev. enferm. UFPE on line ; 11(2): 798-803. Doi: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v11i2a12002p798-803-2017

Pedersoli CE, Pedersoli TAM, Faro ACM e, Dalri MCB. Ensino do manejo da via aérea com máscara laríngea: Estudo randomizado controlado. Revista Brasileira de Enfermagem. 2016 Apr; 69(2):368–74. Doi: https://doi.org/10.1590/0034-7167.2016690221i

Melissopoulou T, Stroumpoulis K, Sampanis MA, Vrachnis N, Papadopoulos G, Chalkias A, et al. Comparison of blind intubation through the I-gel and ILMA Fastrach by nurses during cardiopulmonary resuscitation: A manikin study. Heart & Lung. 2014 Mar;43(2):112–6. Doi: 10.1016/j.hrtlng.2013.12.004.

Gruber E, Oberhammer R, Balkenhol K, Strapazzon G, Procter E, Brugger H, et al. Basic life support trained nurses ventilate more efficiently with laryngeal mask supreme than with facemask or laryngeal tube suction-disposable—A prospective, randomized clinical trial. Resuscitation. 2014 Apr;85(4):499–502. Doi: 10.1016/j.resuscitation.2014.01.004. Epub 2014 Jan 17.

Thomaz RR, Whitaker IY. Uso da máscara laríngea em pacientes com parada cardiorrespiratória: Revisão sistemática. Revista Eletrônica de Enfermagem. 2013 Sep 30;15(3). Doi: https://doi.org/10.5216/ree.v15i3.20453

Xanthos T, Bassiakou E, Koudouna E, Stroumpoulis K, Vlachos I, Johnson EO, et al. Inexperienced nurses and doctors are equally efficient in managing the airway in a manikin model. Heart & Lung. 2012 Mar;41(2):161–6. Doi: 10.1016/j.hrtlng.2011.06.008.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Renan Diego Boletti Silva, Maria Gorete Nicolette Pereira, Kelen Mitie Wakassugui de Rocco, Thaisa Mariela Nascimento de Oliveira, Eleine Aparecida Penha Martins