DO DIAGNÓSTICO À INTERVENÇÃO: GERENCIANDO ANSIEDADE E DEPRESSÃO EM JOVENS E A IMPORTÂNCIA DA PREVENÇÃO
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Depressão
Ansiedade
Adolescente
Prevenção do Suicídio

How to Cite

Goiabeira, M. A. L., de Oliveira, L. G., Sousa , Érica A., Marinho, A. E., Oliveira, V. H. V. B., Campelo, G. S. C., Azevedo, D. S. A., Silva, A. L. B., Laurentino, A. de P. R., Machado, F. O., Carvalho, G. P., & Martins, I. D. R. (2024). DO DIAGNÓSTICO À INTERVENÇÃO: GERENCIANDO ANSIEDADE E DEPRESSÃO EM JOVENS E A IMPORTÂNCIA DA PREVENÇÃO. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, 6(9), 2850–2858. https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n9p2850-2858

Abstract

The aim of this article is to discuss therapeutic strategies for managing anxiety and depression in young people, with an emphasis on prevention. Through the analysis of different approaches, the article seeks to highlight the importance of early and integrated interventions in the treatment of these disorders, considering current challenges and trends. The research was conducted using the databases Google Scholar, Scielo, and PubMed, applying descriptors based on DeCS (Health Sciences Descriptors): "Anxiety," "Depression," "Adolescent," and "Suicide Prevention." Articles published between 2004 and 2024, in Portuguese and English, that offered full access and directly addressed the diagnosis, intervention, and prevention of anxiety and depression disorders in young people were included. Exclusion criteria included theses, dissertations, materials with restricted access (paid articles), and studies that did not match the proposed temporal or thematic scope. The analysis of the studies included a review of pharmacological and non-pharmacological approaches, evaluation of validated diagnostic tools, and prevention programs aimed at youth mental health. Therapeutic approaches include the use of antidepressants, such as SSRIs and SNRIs, in cases of depression, and anxiolytics for treating severe anxiety symptoms. Cognitive-behavioral therapy (CBT) proved effective as a non-pharmacological intervention, helping young people to modify negative thought patterns. The article also highlights the importance of prevention strategies, which include educational interventions and mental health promotion programs aimed at reducing risk factors. The combination of pharmacological and psychosocial interventions offers an effective approach to treating anxiety and depression in young people. Prevention is crucial to reducing the incidence of these disorders, and the strengthening of educational campaigns and support programs is recommended. Therefore, more research is needed to optimize diagnostic and treatment practices for these conditions in youth.

https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n9p2850-2858
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, F. S.; SILVA, T. M. Ansiedade e depressão na adolescência: uma revisão integrativa. Revista da Sociedade Brasileira de Enfermeiros, v. 10, n. 5, p. 45-52, 2018. Acesso em: 01 set. 2024.

BRITO, C. R. Atividade e exercício físico como prevenção e/ou redução de sintomas de depressão e ansiedade em adolescentes em fase escolar. PUC Goiás, 2024. Disponível em: https://www.pucgoias.edu.br. Acesso em: 10 set. 2024.

COELHO, David Richer Araujo, et al. Discutindo Temas de Saúde Mental com Estudantes de Escolas Públicas: Relato de Experiência do Projeto de Extensão Universitária Mentes em Ação. Expressa Extensão, v. 29, n. 2, p. 84-95, 2024. Disponível em: https://www.ufpel.edu.br. Acesso em: 15 set. 2024.

EIZIRIK, Cláudio Laks; PECHANSKY, Maria Luiza Saraiva. Transtornos mentais: conceitos, diagnóstico e tratamento. Porto Alegre: Artmed, 2004.

FERNANDES, C. L.; PEREIRA, M. S. Importância da educação e conscientização na saúde mental de adolescentes: uma análise qualitativa. Psicologia em Revista, v. 14, n. 2, p. 30-41, 2017. Acesso em: 02 set. 2024.

FRIZON, G. J.; PELEGRINI, J. G. R.; CAVALCANTE, J. V. S. Transtorno de ansiedade social: compreendendo os impactos e estratégias de tratamento. Revista Médica, 2024. Disponível em: https://www.journalmbr.com.br. Acesso em: 12 set. 2024.

GUIMARÃES, E. F. A integração de técnicas de mindfulness na terapia cognitivo-comportamental para o tratamento do transtorno do déficit de atenção e hiperatividade em crianças. 2023. Disponível em: http://200.18.15.28. Acesso em: 20 set. 2024.

ITO, Gabriel Issamu; BIANCHINI, Vinicius Fazolo; VARGAS, Rodrigo. Avaliação da relação do uso de cigarro eletrônico com transtornos psicológicos. Revista Contemporânea, v. 3, n. 8, p. 10420-10435, 2023. Disponível em: https://www.revistacontemporanea.com. Acesso em: 05 set. 2024.

JUNQUEIRA, Elivaine Aparecida Borges; CANTERO, Alba Maria Mensonza. Impactos do isolamento social na juventude durante a pandemia de COVID-19. Humanidades e Tecnologia (FINOM), 2024. Disponível em: https://www.researchgate.net. Acesso em: 23 set. 2024.

LANDIM, Yroan Paula, et al. Intervenção para o bem-estar psicológico de adolescentes: protocolo para promoção da saúde mental. Revista da Faculdade de Ciências Médicas de Sorocaba, v. 26, fluxo contínuo, e65023-e65023, 2024. Disponível em: https://www.pucsp.br. Acesso em: 12 set. 2024.

MELLO, V. R.; COSTA, A. P. Estratégias de prevenção e promoção da saúde mental em jovens: uma revisão sistemática. Cadernos de Saúde Pública, v. 22, n. 8, p. 110-125, 2020. Acesso em: 03 set. 2024.

PEREIRA, L. F.; TESSER, C. D. O sofrimento futuro pode ser evitado: o yoga como estratégia na prevenção primária das doenças cardiovasculares. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br. Acesso em: 10 set. 2024.

PESSOA, Lucas Parente, et al. Instrumentos que avaliam a alfabetização digital entre idosos: uma revisão de escopo. Concílio, v. 24, n. 14, 2024. Disponível em: https://www.clium.org. Acesso em: 11 set. 2024.

ROCCA, F. C. O impacto do clima escolar e do estigma no desempenho acadêmico de jovens LGBTQ+. 2023. Disponível em: https://www.up.pt. Acesso em: 08 set. 2024.

SANTOS, G. R.; OLIVEIRA, J. A. Impacto da ansiedade e depressão na qualidade de vida de adolescentes: um estudo longitudinal. Psicologia em Pesquisa, v. 15, n. 3, p. 78-89, 2019. Acesso em: 04 set. 2024.

VASCONCELOS, Edivaldo Gomes; MARTINS, Maria das Graças Teles. Ansiedade na pandemia COVID-19: influências no aprendizado da EJA - Educação de Jovens e Adultos e terapia cognitivo-comportamental na intervenção. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 8, n. 7, p. 798-820, 2022. Disponível em: https://www.periodorease.pro.br. Acesso em: 18 set. 2024.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Mateo Angelo Lopez Goiabeira, Larissa Guimarães de Oliveira, Érica Alves Sousa , Aline Eterno Marinho, Vitor Hermano Vilarins Brito Oliveira, Gabriella Silva Costa Campelo, David Salen Alves Azevedo, André Luis Barros Silva, Alicy de Paula Ribeiro Laurentino, Felipe Oliveira Machado, Geovanna Pozzebon Carvalho, Ingrid Dara Ribeiro Martins

Downloads

Download data is not yet available.