USE OF QR CODE AS A FACILITATING INSTRUMENT IN TEACHING MITOSIS
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Biology
Teaching genetics
Mitosis
QR code
Practical classes

How to Cite

Silva, L. R. O. da, Oliveira, L. N. R. de O., Silva, J. V. da, Barbosa , J. O. L., Santos, A. M. R. dos, Silva, V. F. B. da, Fontoura, V. M., Santos, A. R. V. dos, Silva, A. A. B., Carlos, I. de L., & Barros, L. C. N. (2024). USE OF QR CODE AS A FACILITATING INSTRUMENT IN TEACHING MITOSIS: A DIDACTIC SEQUENCE. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, 6(9), 3063–3071. https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n9p3063-3071

Abstract

In the teaching of Biology, practical and innovative activities are becoming increasingly common in classrooms. These approaches are adopted by teachers with the aim of fostering new skills and competencies in students, as well as promoting a more dynamic and meaningful teaching and learning process. The purpose of this study is to describe a didactic sequence developed through a practical activity and to evaluate the participation and involvement of students. The research adopts a qualitative approach and is inserted in the context of the training of future educators, with Basic Education as an area of intervention. The results obtained reinforce the need to update methodologies and invest in the development of knowledge that can positively benefit the lives of students.

https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n9p3063-3071
PDF (Português (Brasil))

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018.

CARVALHO, A. M. P. Ensino de Ciências: unindo a pesquisa e a prática. Pioneira Thomson São Paulo, p. 52, 2009.

CASAGRANDE, G. L. A genética humana no livro didático de biologia. 2006. 103 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.

CASTELÃO, T. B., & AMABIS, J. M. Motivação e ensino de genética: um enfoque atribucional sobre a escolha da área, prática docente e aprendizagem. In: 54º Congresso Brasileiro de Genética- BA, Salvador. Anais... Salvador, p. 05, 2008.

FLICK, U. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GADOTTI, M. Reinventando Paulo Freire no Século 21. São Paulo: Livraria e Instituto Paulo Freire, p.04, 2008.

GOMES, Alessandro DT; BORGES, Antônio Tarciso; JUSTI, Rosária. Processos e conhecimentos envolvidos na realização de atividades práticas: revisão da literatura e implicações para a pesquisa. Investigações em ensino de ciências, v. 13, n. 2, p. 187-207, 2008.

KÖHNLEIN, J. F. K.; PEDUZZI, L. O. Q. Uma discussão sobre a natureza da ciência no ensino médio: um exemplo com a teoria da relatividade restrita. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 22, n. 1, p. 36-70, 2005.

LIMA, Cláudia Regina de. Uma experiência com instagram e estratégias de autorregulação da aprendizagem no ensino da genética. 2021. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Pernambuco.

MARCELO, C. Las tecnologías para la innovación y la práctica docente. Rev. Bras. Educ. [online]. 2013, vol.18, n.52, p.25-47, 2013.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: Pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, p. 26-18, 2013.

OLIVEIRA, N. M.; JÚNIOR, W. D. O uso do vídeo como ferramenta de ensino aplicada em biologia celular. Goiânia: Enciclopédia Biosfera, Centro Científico Conhecer, v. 8 n. 14, 2012.

PALFREY, J., GASSER, U. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Porto Alegre: Editora Artmed, 2011.

RAQUEL, J. Contribuições e abordagens das atividades experimentais no ensino de ciências: reunindo elementos para a prática docente. Acta Scientiae, v.12, n.1, p. 141-146. jan./jun, 2010.

SALIM, D. C. et al. O baralho como ferramenta no ensino de genética. Genética na escola, v. 2, n. 1, p. 6-9, 2007.

SILVA, Edna Lucia; MENEZES, Estera Muszkat. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. UFSC, Florianópolis, 4a. edição, v. 123, n. 4, p. 138, 2005.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 3ª Edição, p.237, 2002.

VIEIRA, M. M. F.; ZOUAIN, D. M. Pesquisa qualitativa em administração. 2. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2006.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Luciana Rodrigues Oliveira da Silva, Leticia Neves Rodrigues de Oliveira Oliveira, João Vitor da Silva, Juliana Oliveira Lopes Barbosa , Aline Maria Rodrigues dos Santos, Vanessa Ferreira Belo da Silva, Victor Martins Fontoura, Ana Rosa Victor dos Santos, Alexsandra Alexandre Bezerra Silva, Isla de Lima Carlos, Laura Cristina Nobre Barros

Downloads

Download data is not yet available.
1 1