PRINCIPLES OF HEART DISEASE IN THE NEONATAL ICU AND ITS CARE LITERATURE REVIEW
PDF (Português (Brasil))

Keywords

heart disease, health, Neonatal

How to Cite

Silva, J. C. da, Cruz, N. P. S. P. da, Silva, L. L. dos S., Dias, R. L., Teixeira , M. da S., Silva, R. de C. da, Silva, B. R. G. da, Oliveira, R. F. de, Pereira, M. da C. L., Silva, E. B. da, Cavalcanti, A. C. F., & Ferreira, I. B. (2024). PRINCIPLES OF HEART DISEASE IN THE NEONATAL ICU AND ITS CARE LITERATURE REVIEW. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, 6(7), 3018–3033. https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n7p3018-3033

Abstract

When a baby is diagnosed with congenital heart disease, whether shortly after birth or later, parents are overcome with emotions of concern and apprehension, both in relation to the treatment and the possibility of losing their child. In this context, it is necessary to develop a technological tool that assists in the care after hospital discharge of children undergoing heart surgery. Care-educational technologies encompass resources that facilitate the teaching and learning process, contributing to the acquisition of knowledge and intervention in practical situations, with systematic evaluation and control. The objective of this study is to create a health educational website, aimed at guiding families and caregivers on the basic care that should be carried out at home by children with congenital heart disease after hospital discharge. This is a methodological study that aims to develop a website to help families and caregivers of children with congenital heart disease in the post-surgical period.

https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n7p3018-3033
PDF (Português (Brasil))

References

ALEXANDRE, N.M.C.; COLUCI, M.Z.O. Validade de conteúdo nos processos deconstruçãoe adaptação de instrumentos de medidas. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 16, n. 7,

p. 3061-3068, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-81232011000800006. Acesso em: 20/02/ 2022.

ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas,n 8,p 348 – 365,2020.

AMAZONAS, B. A. M. ., SILVA, D. . M. G. V. DA, & RIBEIRO, M. DE N. DE S.

Tecnologias educacionais para crianças com cardiopatia congênita: revisão integrativa da literatura. Conjecturas, n.16, p 803-821, 2022.

BARARDINELLI, L.M.M., et al. Tecnologia educacional Como estratégia de empoderamento de pessoas com enfermidades crônicas. Rev. de Enfermagem UERJ, v 22,

n. 5, p 603-609, 2014. Disponível em http://www.facenf.uerj.br/v22n5/v22n5a04.pdf. Acesso

em: 01/02/ 2022.

BELO, W.A.; OSELAME, G. B.; NEVES, E. B. Perfil clínico-hospitalar de crianças com cardiopatia congênita. Cadernos Saúde Coletiva, v 24, n 2, p 216–20, 2016.

BRASIL, Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Departamento de Atenção Hospitalar e Urgência. Manual de acolhimento e classificação de risco em obstetrícia. Brasília: Ministério da Saúde, 2017. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/manual_acolhimento_classificacao_risco_obstetri cia_2017.pdf. Acesso em: 27/02/ 2022.

BRASIL, Ministério da Saúde. Síntese de evidências para políticas de saúde: diagnóstico precoce de cardiopatia congênita. Brasília, 2017. Disponível

em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/sintese_evidencias_politicas_cardiopatias_congenit as.pdf. Acesso em: 04/08/ 2021.

BRASIL, Ministério da Saúde. Portaria Nº 1.727, de 11 de Julho de 2017. Aprova o Plano Nacional de Assistênciaà Criança com Cardiopatia Congênita. Diário Oficial da União, de12 de Julho de 2017, Seção 1, p. 47.

BRASIL. Conselho Nacional de Secretários de Saúde. Ciência e Tecnologia em Saúde

/Conselho Nacional de Secretários de Saúde. – Brasília : CONASS, 2014.

CABRAL,B.J. V.; CARNEIRO, T. P. S.; SILVA, A. P. S. Presença de acompanhantes em unidades de terapia intensiva pediátrica – revisão integrativa. Revista Enfermagem Contemporânea, v. 7, n. 1, p. 55–62, 2018. Disponível em: https://www5.bahiana.edu.br/index.php/enfermagem/article/view/1223. Acesso em: 27

/03/2022.

CASTRO, A.C.O; DUARTE, E.D.; DINIZ, I.A. Intervenção do enfermeiro as crianças atendidas no ambulatório de seguimento do recém nascido de risco. Revista de Enfermagem do Centro- Oeste Mineiro, v. 7, 2017. Disponível em:http://www.seer.ufsj.edu.br/recom/article/view/1159. Acesso em: 10 /03/2022.

CAPPELLESSO, V.R.; PINTO DE AGUIAR, A. Cardiopatias congênitas em crianças e adolescentes: caracterização clínico-epidemiológica em um hospital infantil de Manaus-AM. O Mundo da Saúde, v 41, n 2, p 144–53, 2017.

DAVEY, B., SINHA, R., LEE, J.H. et al. Social determinants of health and outcomes for children and adults with congenital heart disease: a systematic review. Pediatr Res, v. 89, p 275–294, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1038/s41390-020-01196-6. Acesso em: 10/03/2022.

DOAK, C.C.; DOAK, L.G.; ROOT, J.H. Teaching patients with low literacy skills. Philadelphia: J. B. Lippincott, 1996.

FALEIROS, F. et al. Desenvolvimento e validação de vídeo educativo para auto cateterismo vesical intermitente limpo. Revista Eletrônica de Enfermagem, v.21, 2019. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fen/article/view/53973. Acesso em: 20/03/ 2023.

GALDINO, Y.L.S. Construção e validação de cartilha educativa para autocuidado com os pés diabéticos. 2014, 88 f. Dissertação (mestrado), Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2014.

GRASSI, M.S.; SAMPAIO, M. C. Investigação Citogenômica de Crianças com DoençaCardíaca Congênita: Experiência de um Centro no Brasil. Arq. Bras. Cardiol., v 118, n 1, 2022. Disponível em: ttps://www.scielo.br/j/abc/a/YQQDJPPbX8sYqngtHRHGShr/?lang=pt. Acesso em: 27/02/2022.

LIMA, J.R., et al. Estrategias de educação em saúde no enfrentamento à pandemia de COVID-

Pesquisa, sociedade e desenvolvimento, v 10, n. 3, p. e36610313501, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/13501 . Acesso em: 25/01/ 2022.

LIMA, T.G.; SILVA, M.A.; SIQUEIRA, S.M. Diagnósticos e cuidados de enfermagem ao neonato com cardiopatia congênita. Cardiopatia congênita, v.28, n.1, p.101-109, 2018.

MARQUES, A.K., et al. Folder educativo para prevenção da obesidade em crianças: Pesquisa metodológica: proposição tecnológica a partir do método criativo sensível. In: TEIXEIRA, E. Desenvolvimento de tecnologias cuidativo – educacionais. Porto Alegre; Editora Moriá, p.101–114, 2020.

MEDWAY, M., et al. Parental perspectives on the financial impact of caring for a child with CKD. Am J Kidney Dis, v. 65, n.3, p. 384-393, 2015.

MENDONÇA, A.P.A., et al. A tecnologia atrelada ao resultado – Recursos Humanos frente as novas posturas e atribuições. Revista Razão Contábil e Finanças, v.8, n. 2, p. 1-13, 2017. Disponível em: http://institutoateneu.com.br/ojs/index.php/RRCF/article/view/181. Acesso em: 27/02/2022.

MOURAO, G. P. et al. Construção e validação de cartilha educativa para prevenção dequedas em idoso: orientações para cuidado no domicílio. Revista Expressão Católica Saúde,v. 3, n.1,

p. 20-27, 2018.

MOZAFFARIAN, D., et al. Executive Summary: Heart Disease and Stroke Statistics— 2016Update: A Report from the American Heart Association. Circulation, v. 133, n. 4, p. 447- 454, 2016. Disponível em: https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIR.0000000000000366. Acesso em:18/02/2022.

POLIT, D.F.; BECK, C.T. Fundamentos da pesquisa em enfermagem: avaliação de evidênciaspara a prática de enfermagem. 9. ed. Porto Alegre. Artmed, 2019.

QUEIRORA, A.V., et al. Estratégias educativas para redução da ansiedade dos cuidadores de crianças com cardiopatia congênita. Rev Fun Care Online, v. 9, n. 4, p. 1061-1067, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.9789/2175-5361.2017.v9i4.1061-1067. Acesso em: 18/02/2022.

RAMOS, C.F.V., et al. Education practices: research-action with nurses of Family Health Strategy. Rev Bras Enferm. v. 7, n. 3, p. 1144-51, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0284. Acesso em: 12/02/2022.

RIBEIRO, C., et al. Tetralogia de Fallot intitulada de síndrome do bebê azul: uma revisão de literatura. Disciplinarum Scientia, v. 20, n. 1, p. 37–52, 2019. Available from: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/disciplinarumS/article/view/2581. Acesso em: 18/02/2022.

ROSA, B.V. C. et al. Desenvolvimento e validação de tecnologia educativa audiovisual para famílias e pessoas com colostomia por câncer. Texto Contexto Enf. Florianópolis, v. 28, e20180053, 2019.

SBC.SOCIEDADE BRASILEIRA DE CARDIOLOGIA. VI Diretrizes Brasileiras de Cardiologia. Arq Bras Cardiol. 2015; v.95, n.1, p.1-51.

SILESHI, L.; TEFERA, E. Health-related quality of life of mothers of children with congenital heart disease in a sub-Saharan setting: cross-sectional comparative study. BMC Res Notes, v 10, n. 1, p. 513-63, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1186/s13104-017- 2856-6. Acesso em: 17/02/2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Juan Carlos da Silva, Nyedja Patricia Silva Pereira da Cruz, Lidiane Lima dos Santos Silva, Rosângela Lopes Dias, Midiam da Silva Teixeira , Raqueline de Cássia da Silva, Brena Rodrigues Gonçalves da Silva, Reginaldo Francisco de Oliveira, Maria da Conceição Lindinalva Pereira, Edson Barreto da Silva, Ana Carolina Freitas Cavalcanti, Isabelle Borges Ferreira