NEURODIVERGENT DISORDERS IN CHILDHOOD: MULTIDISCIPLINARY APPROACHES TO INTERVENTION AND EDUCATIONAL SUPPORT
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Transtorno do Espectro Autista (TEA)
Diagnóstico Precoce
Aceitação Familiar
Desenvolvimento Educacional
Intervenção Interdisciplinar

How to Cite

Oliveira, L. N. R. de O., Silva , V. F. B. da, Santos , L. S., Fontoura , V. M., Andrade, L. da S., Santana, T. de, Soares, A. C. P., Silva, V. E. F. da, Amorim, T. R. C., Viegas, C. L. F. de S., Teodosio, M. J., Lopes, M. C., & Santos, J. C. A. dos. (2024). NEURODIVERGENT DISORDERS IN CHILDHOOD: MULTIDISCIPLINARY APPROACHES TO INTERVENTION AND EDUCATIONAL SUPPORT. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, 6(7), 1686–1699. https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n7p1686-1699

Abstract

INTRODUCTION: Autism is a neurodevelopmental disorder characterized by difficulties in social communication and repetitive behaviors. Early diagnosis is crucial for educational development, as it allows the implementation of appropriate interventions in the first years of life, enhancing the cognitive and social skills of autistic children. METHODOLOGY: This study used a literature review in databases such as Google Scholar, PubMed, Google Scholar and SciELO, focusing on articles on "ASD", "family acceptance" and "educational development". Articles from the last 20 years were qualitatively analyzed to identify patterns and effective intervention strategies. RESULTS AND DISCUSSION: The results indicate that early diagnosis and family acceptance are crucial for the educational development of autistic children. Interventions such as ABA, occupational therapies and communication programs, when supported by the family, show significant improvements. Furthermore, emotional support and parental education are key to maximizing the benefits of interventions. FINAL CONSIDERATIONS: The combination of effective interventions and family emotional support promotes better educational and behavioral results.

https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n7p1686-1699
PDF (Português (Brasil))

References

AMERICAN ACADEMY OF PEDIATRICS. Identification, Evaluation, and Management of Children With Autism Spectrum Disorder. Pediatrics, v. 145, n. 1, 2019.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). 5. ed. Arlington: American Psychiatric Publishing, 2013.

ANJOS, Brenna Braga dos; MORAIS, Normanda Araújo de. As experiências de famílias com filhos autistas: uma revisão integrativa da literatura. Ciências Psicológicas, v. 15, n. 1, 2021.

CARISSIMI, Valéria Secco et al. Desafios enfrentados pelos pais e familiares de crianças com Transtorno do Espectro Autista matriculadas em Centros Municipais de Educação Infantil de Cascavel, Paraná. Research, Society and Development, v. 13, n. 7, p. e1913746228-e1913746228, 2024.

DA SILVA, Mateus Paulino Ferreira et al. Importância do apoio psicossocial aos responsáveis de crianças diagnosticadas com Transtorno do Espectro Autista. Revista Encontros Científicos UniVS| ISSN: 2595-959X|, v. 5, n. 1, 2023.

DAWSON, G.; ROGERS, S.; MUNSON, J.; SMITH, M.; WINTER, J.; GREENSON, J.; DONALDSON, A.; VARLEY, J. Randomized, controlled trial of an intervention for toddlers with autism: the Early Start Denver Model. Pediatrics, v. 125, n. 1, p. e17-e23, 2010.

GAIATO, Mayra; TEIXEIRA, Gustavo. O reizinho autista: guia para lidar com comportamentos difíceis. Nversos, 2018.

GOIN-KOCHEL, R. P. et al. Early diagnosis of autism: a family perspective. Autism, v. 13, n. 4, p. 411-432, 2009.

GOMES, P. T. M.; et al. Autismo no Brasil, desafios familiares e estratégias de superação: revisão sistemática. J. Pediat., Rio de Janeiro, v. 91, n. 2, mar./abr., 2015.

LIMA, Ketlyn Silva de et al. A importância do diagnóstico precoce no Transtorno do Espectro do Autismo: Revisão Narrativa. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 10, n. 6, p. 3216-3229, 2024.

LORD, C.; ELSABBAGH, M.; BAIRD, G.; VEENSTRA-VANDERWEELE, J. Autism spectrum disorder. The Lancet, v. 392, n. 10146, p. 508-520, 2018.

LUZ, Francisca Wérica Teixeira; BRANCO, Aracy Teresa Castelo. A contribuição da comunicação alternativa PECS-(método por troca de figuras) na comunicação funcional de crianças autistas. Research, Society and Development, v. 10, n. 1, p. e33210111798-e33210111798, 2021.

MANUEL, Mónica Piedosa António. Metodologia de Socialização da Criança com Transtorno do Espectro Autista. Editora Appris, 2024.

MARQUES, Mário H.; DIXE, Maria dos A. R. Crianças e jovens autistas: impacto na dinâmica familiar e pessoal de seus pais. Revista de Psicologia Clínica., v. 38, n. 2, p.66-70. 2011.

MONTEIRO, Suze Martins Franco. Revisão sistemática da literatura sobre a utilização da proposta de Integração Sensorial de Ayres para as pessoas com o transtorno do espectro do autismo. 2023. 104 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia, Comunicação e Educação)- Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.

MURTA, Angela Samways; DE MELO FRANCO, Natália; FIDALGO, Robson Do Nascimento. Aplicando as heurísticas de Nielsen em dispositivos de comunicação aumentativa e alternativa para autistas. In: Proceedings of the 7th Information Design International Conference. Editora Edgard Blücher. http://www. proceedings. blucher. com. br/article-details/20305. 2015.

OLIVEIRA, Daniela dos Santos Ferreira; DA SILVA, Anderson Douglas Pereira Rodrigues. Autismo e a Educação: ciência ABA (Análise do Comportamento Aplicada) como proposta de Intervenção na educação infantil. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 7, n. 10, p. 569-584, 2021.

PEREIRA, Katia. O impacto do diagnóstico de perturbação do espetro do autismo nos pais. 2023. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica e da Saúde) - Instituto de Estudos Interculturais e Transdisciplinares de Almada, Lisboa, 2022. 68 f.

PEREIRA, Priscilla Leticia Sales et al. Importância da implantação de questionários para rastreamento e diagnóstico precoce do transtorno do espectro autista (TEA) na atenção primária. Brazilian Journal of Health Review, v. 4, n. 2, p. 8364-8377, 2021.

SAMPAIO, Y. S.; FÁVERO, M. Diagnóstico precoce do autismo: importância e desafios. Revista Brasileira de Psiquiatria, v. 38, n. 3, p. 209-217, 2016.

SCHMIDT, Carlo. Autismo, educação e transdisciplinaridade. Papirus Editora, 2014.

SCHWARTZMAN, J. S. Autismo infantil: clínica, neurobiologia e tratamento. São Paulo: Memnon, 2015.

SILVA, Maria Janaína Apolinário da. O papel do bem-estar subjetivo, do suporte social e da autoeficácia parental no processo de maternidade com crianças autistas. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Curso de Psicologia, Centro Universitário Christus, Fortaleza, 2023.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Manual de Orientação: Departamento Científico de Pediatria do Desenvolvimento e Comportamento. SBP, 2019.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Manual de Orientação: Departamento Científico de Pediatria do Desenvolvimento e Comportamento. SBP, 2019.

STEFFEN, F.; DE PAULA, F.; MARTINS, M. F.; LÓPEZ, L. Inflammation in astrocytes and its link to severe forms of Autism Spectrum Disorder. Universidade de São Paulo, 2024.

ZWAIGENBAUM, L.; BAUMAN, M. L.; CHOUEIRI, R.; KASARI, C.; CARTER, A.; GRANPEESHEH, D.; NATOWICZ, M. R. Early identification and interventions for autism spectrum disorder: Executive summary. Pediatrics, v. 136, suplemento 1, p. S1-S9, 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Leticia Neves Rodrigues de Oliveira Oliveira, Vanessa Ferreira Belo da Silva , Livio Silva Santos , Victor Martins Fontoura , Luana da Silva Andrade, Thamyres de Santana, Antônio Ciro Pereira Soares, Vitor Emanuel Florêncio da Silva, Tacyla Rayssa Carneiro Amorim, Claudia Luciana Ferreira de Souza Viegas, Maria José Teodosio, Márcia Costa Lopes, Júlio César Alves dos Santos