Evaluation of the demographic, educational and family profile of students on an evening dentistry course and their professional prospects in the labour market.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Dentistry students
Dentistry Education
Dentistry

How to Cite

Romero Felizardo, K., Coutinho Biasuz, B. F., Martins Gaiari , B., Delazari Américo, J., Urbanski , M., & Baena Lopes, M. (2024). Evaluation of the demographic, educational and family profile of students on an evening dentistry course and their professional prospects in the labour market. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, 6(7), 520–532. https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n7p520-532

Abstract

The aim of the study was to ascertain the demographic, educational, family and professional profile of students on an evening dentistry course regarding their choice of dentistry (reasons, expectations) and their professional prospects in terms of the labour market. This is a descriptive-analytical study involving 1st, 2nd and 3rd year students. A questionnaire was used to collect data using a Google form, containing 25 questions with multiple choice answers and 1 subjective question. The data was analysed descriptively and in percentages. Out of a total of 80 students, only 33 answered the questionnaire. Among the respondents, 83.9 per cent were female, the age range was 17 to 20 years (64.5 per cent), the majority were single (93.53 per cent) and had attended public high schools (63.3 per cent). When asked why they chose the course, 77.4% answered personal/professional fulfilment. As for their professional intentions, 56.7% want to work in both the public and private sectors. Regarding their choice, 48.4% are satisfied; they feel prepared to face the labour market and the majority (83.9%) want to specialise after graduation. It can be concluded that the most entrants are young women from public schools. The choice of career was due to personal and professional fulfilment, being in the health field, as well as the possibility of a satisfactory financial return.

https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n7p520-532
PDF (Português (Brasil))

References

- Conselho Federal de Odontologia- CFO (Acesso em 14 outubro. 2020). Disponível em: https://website.cfo.org.br/cfo-pede-a-ministro-da-educacao-que-nao-autorize-novos-cursos-de-odontologia-no-pais/.

- BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação superior. Resolução CNE/CES Nº 3, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Brasil: CNE/CES. 2002. [Acesso em 26 fev. 2017]. Disponível em: http://portal.mec. gov.br/cne/arquivos/pdf/CES032002.pdf

- MACEDO, A. R. et al. Educação superior no século XXI e a reforma universitária brasileira. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 13, n. 47, p. 127-148, 2005.

–TRIGUEIRO, M. G. S. Reforma universitária e mudanças no ensino superior no Brasil. Brasília: Unesco,2003.

- BARREIRO, TERRIBILI. Educação superior no período noturno no Brasil: políticas, intenções e omissões. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.15, n.54, p. 81-102, jan./mar. 2007.

- COMIN, A.; BARBOSA, R. J. Trabalhar para estudar: sobre a pertinência da noção de transição escola-trabalho no Brasil. Novos estud. CEBRAP., São Paulo, n. 91, p. 75-95, nov. 2011.

- BITTAR, M. et al. Ensino noturno e expansão do acesso de estudantes-trabalhadores à educação superior. In: BITTAR, M.; OLIVEIRA, J. F.; MOROSINI, M. (Orgs.). Educação Superior no Brasil: 10 anos pós-LDB. Brasília, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, p. 91-110, 2008a.

- SOUZA, F. A. et al. Por que escolher odontologia? E o que esperar da profissão? Estudo com acadêmicos do curso de Odontologia da Univali. Odontol. Clín.-Cient., Recife, v. 11, n. 11, p. 45-49, jan./mar. 2012.

- LEITE, D. F. B. M. et al. Perfil socioeconômico de 253 graduandos de odontologia de uma instituição privada em João Pessoa-PB em 2011. J. Health Sci. Inst., São Paulo, v. 30, n. 2, p. 117-119, 2012.

- SILVA, A. C. et al. Perfil do acadêmico de odontologia de uma universidade pública. Rev. pesq. saúde, São Luis, v. 12, n. 1, p. 22-26, 2011.

- PIEPER, C. M. et al. Perfil socioeconômico dos estudantes de odontologia da Universidade Federal de Pelotas/RS. In: XIX CIC, XII ENPOS, II MOSTRA CIENTÍFICA, 2010. Anais... Pelotas, 2010.

- FERREIRA N.P., et al. Mercado de trabalho na Odontologia: contextualização e perspectivas. Rev Odontol UNESP. 2013.

- NARDELLI, G.G. et al. Perfil dos Alunos Ingressantes dos Cursos da área da Saúde de Uma Universidade Federal. Rev. De enfermagem e atenção á saúde. Disponível:<http://www.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/enfer/article/view/405> Acesso em: 15 de outubro de 2020.

- CORRÊA, A. K. et al. Perfil de estudantes ingressantes em licenciatura: Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. Rev. Esc. Enferm. USP., São Paulo, v. 45, n. 4, p. 933-938, 2011.

- WETTERICH, N. C. et al. Perfil socio-demográfico del alumno de pregrado en enfermería. Rev. latinoam. enferm., Ribeirão Preto, v. 15, n. 3, p. 404-410, 2007.

- OLIVEIRA, D.L. et al. Perfil do aluno de Odontologia da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB. Rev Saúde Com. 2013.

- FREIRE, M. C. M. et al. Motivation towards career choice of brazilian freshman students in a fifteen-year period. Eur. j. dent. educ., Copenhagem, v. 75, no. 1, p. 115-121, Jan. 2011.

- REZENDE, F. P. et al. Perfil, motivações e expectativas dos graduandos e graduados em odontologia. Rev. odontol. Univ. Cid. Sao Paulo., São Paulo, v.19, n. 2, p.165-172, maio/ago. 2007.

- BRUSTOLIN, J. et al. Perfil do acadêmico de odontologia da Universidade do Planalto Catarinense - Lages- SC, Brasil. Rev. ABENO, Brasília, v. 6, n.1, p. 70-76, 2006.

– MORITA, M. C. et al. Perfil atual e tendências do cirurgiãodentista brasileiro. Maringá: Dental Press, 2010. 96 p.

- LOFFREDO, L. C. M. et al. Característica socioeconômica, cultural e familiar de estudantes de odontologia. Rev. Odontol. UNESP., Marília, v.33, n. 4 p. 175-182, 2004.

- SOUZA A. et al. Perfil do aluno trabalhador de um Curso Noturno de Odontologia. 42f. Trabalho de Conclusão de Curso – Faculdade de Odontologia de Araçatuba, Universidade Estadual Paulista, Araçatuba, 2014.

– MATOS M.S. et al. Expectativas de estudantes de Odontologia sobre o campo de trabalho odontológico e o exercício profissional. Rev Bras Pesq Saúde. 2011; 13(4):10-21.

- JUNQUEIRA, J. C. et al. Quem é e o que pensa o graduando de odontologia. Rev. odontol. UNESP., Marília, v. 31, n. 2, p. 269-284, 2002.

- MARQUES M.D.,et al. Expectativas dos estudantes de Odontologia quanto ao futuro profissional. Rev ABENO. 2015; 15(3):60-8.

- LAMERS J.M.S. et al. Retenção e evasão no ensino superior público: estudo de caso em um curso noturno de odontologia. Educ Rev. 2017; 33:01-26.

-MOREIRA, C. A. et al. A difícil tarefa de acadêmicos de curso noturno em conciliar trabalho e estudo. Interdisciplin.: rev. Eletr. Univar., Barra do Garças, n. 6, p. 51-56, 2011.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Klissia Romero Felizardo, Bianca Flávia Coutinho Biasuz, Beatriz Martins Gaiari , Julia Delazari Américo, Mariana Urbanski , Murilo Baena Lopes