Food and nutrition education in schools as a health promotion tool: an integrative review
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Food and nutrition education
School health
Child nutrition
Extension Project
Health promotion

How to Cite

Vieira, M., Priscylla Fernandes Vasconcelos Lino , L., Camilo Félix, L., Morgana Lopes dos Santos Salustiano, M., Braga de Almeida Carvalho, A. B., Laurindo Monteiro da Silva, Y., Elen Rodrigues de Oliveira , E., Patrícia Farias da Costa Oliveira, A., Rita Vieira Dutra de Farias , C., & Alves leite, N. (2025). Food and nutrition education in schools as a health promotion tool: an integrative review. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, 7(6), 1395–1407. https://doi.org/10.36557/2674-8169.2025v7n6p1395-1407

Abstract

Food and Nutrition Education (FNE) is a key strategy for promoting health and preventing noncommunicable diseases from early childhood. This study aimed to conduct an integrative literature review on FNE actions developed in school settings with children and adolescents. Searches were conducted in the BVS, PubMed, and SciELO databases using Portuguese and English descriptors, including publications from 2019 to 2024. The results show that schools are privileged spaces for educational practices that encourage healthy eating habits, especially when the actions involve playful, interactive activities aligned with students’ realities. Socioeconomic barriers were also identified as factors that directly affect the effectiveness of interventions, emphasizing the need for inclusive strategies adapted to local contexts. University extension projects were shown to be effective in promoting health and fostering collaboration between schools, universities, and communities.

https://doi.org/10.36557/2674-8169.2025v7n6p1395-1407
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, F. A. Importância da educação nutricional na infância. Jornal de Nutrição e Saúde Pública, v. 17, n. 3, p. 56-67, 2024.

DUTRA, L. V. et al. Ações de educação alimentar e nutricional com adolescentes em umcolégio de aplicação: uma experiência de extensão universitária. Revista ELO - Diálogos em Extensão, v. 10, 2021.

EVANGELISTA, R.; SOUZA, L. R. Estratégias interativas para educação alimentar em escolas públicas. Revista de Educação e Nutrição, v. 22, n. 1, p. 101-115, 2024.

LIMA, T. G. et al. Oficinas de culinária saudável em escolas públicas: impactos na alimentação infantil. Revista de Nutrição Escolar, v. 8, n. 1, p. 22–30, 2023.

MENDES, G.; FREITAS, C. Impactos da educação nutricional na formação de hábitos alimentares saudáveis. Jornal Brasileiro de Saúde e Educação, v. 10, n. 4, p. 45-55, 2021.

MORAES, M. T.; COSTA, R. M. Participação familiar em ações de educação alimentar: análise de intervenções escolares. Revista Ciência e Alimentação, v. 7, n. 2, p. 60–70, 2022.

PEREIRA, B. C. et al. Atividades educativas em alimentação e nutrição para crianças. Revista eletrônica de extensão, v. 20, n. 46, p. 14-25, 2023.

PEREIRA, L. C. et al. Estratégias contínuas de EAN no currículo escolar: uma análise longitudinal. Revista Brasileira de Educação Alimentar, v. 11, n. 1, p. 75–84, 2022.

PEREIRA, L. C. et al. Jogos e atividades interativas como instrumentos de EAN nas escolas. Educação, Saúde e Nutrição, v. 13, n. 1, p. 90–102, 2023.

RAMOS, T. et al. A influência da escola na promoção de hábitos alimentares saudáveis. Revista Científica de Nutrição e Saúde Pública, v. 13, n. 2, p. 67-78, 2023.

RÊGO, V.; SANTOS, M.; OLIVEIRA, T. Ações de extensão e educação alimentar no contexto escolar. Revista Interdisciplinar de Saúde e Educação, v. 18, n. 3, p. 89-102, 2023.

RODRIGUES, C. et al. Nutrição e saúde única-Projeto EcoEscola, Guia Alimentar para a População Brasileira (GAPB), Educação Alimentar e Nutricional (EAN). Revista de Extensão Universitária da Universidade Santo Amaro –UNISA, v. 1, n.1, p. 34-42, 2024.

SILVA, D. V.; ALVES, M. M. Alimentação saudável e os desafios da nutrição infantil no Brasil. Jornal Nacional de Nutrição e Saúde Pública, v. 12, n. 5, p. 78-90, 2022.

SILVA, L.; ARAÚJO, J. C. Dados da Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar e seus impactos nas políticas de nutrição. Revista Brasileira de Saúde Pública, v. 29, n. 4, p. 112-123, 2023.

TEIXEIRA, L. F.; RAMOS, D. L. Hortas escolares e aprendizagem alimentar: uma experiência interdisciplinar. Revista de Educação Ambiental e Nutrição, v. 7, n. 3, p. 112–121, 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Mahalla Vieira, Larruama Fernandes, Larissa Félix, Mônica Morgana, Ana Beatriz Braga, Yure Silva, Erica Oliveira , Amanda Patrícia, Carla Rita , Nicolly Leite

Downloads

Download data is not yet available.
1 1