Abstract
The general objective of this study was to analyze the possible neurobiological impacts of cesarean section on the development of Autism Spectrum Disorder (TEA). Specific objectives: address the definition and classification of this disorder; investigate the proposed neurobiological mechanisms that may explain the relationship between cesarean section birth and the risk of TEAs. This research is relevant due to the importance of understanding the factors that can contribute to the development of TEA, a complex and multifactorial condition. Analysis of the possible neurobiological impacts of cesarean birth in this context can provide valuable information for prevention and
1
early intervention in TEA, as well as highlighting the need for more personalized approaches to obstetric care to promote children's neurological health and well-being. It consisted of a literature review as a research method. The study was carried out through an online search with a bibliographic survey of scientific reproductions, from 2017 to 2023, available in articles in Scielo, Lilacs, Medline. The following descriptors were used in the search: cesarean section; neurobiological aspects; autism spectrum disorder. After a careful analysis of the available studies, it is possible to conclude that the relationship between cesarean section and TEA, is complex and still requires definitive clarification. Although some studies suggest an association between cesarean section and a higher risk of TEA, others do not consistently find this link, highlighting the need for more longitudinal research and controlled studies to validate these findings.
References
ADURENS, F. D. L.; MELO, M. S. Reflexões acerca da possibilidade de prevenção do autismo. Revista Estilos clínica, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 150-165, jan./abr. 2017.
CROEN, LA; et al. Antidepressant use during pregnancy and childhood autism spectrum disorders.Revista Educ. Contin. Saúde Einstein, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 10-18, 2018.
FEZER, G.F.; et al. Características perinatais de crianças com transtorno do espectro autista Perinatal features of children with autism spectrum disorder. Revista Paulista de Pediatria, v. 35, n. 2, p. 130-135, abr./jun. 2017
GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, Atlas, 2018.
HADJKACEMA, I. et al. Prenatal, perinatal and postnatal factors associated with autism spectrum disorder. Jornal de Pediatria, Sociedade Brasileira de Pediatria,
v. 92, n. 6, p. 595-601. Rio de Janeiro, RJ, 2019.
MAIA, F. A. et al. Transtorno do espectro autista e idade dos genitores: estudo de caso-controle no Brasil. Cad. Saúde Pública, v. 34, n. 8, Rio de Janeiro, 2018.
OLIVEIRA, D; SILVA, A. Autismo e a educação: Ciência ABA (Análise do comportamento aplicada) como proposta de intervenção na educação infantil. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. v.7.n.10, 2021
POSAR, A.; VISCINTI, P. Autism 2016: the need for answer. Jornal de Pediatria.
Sociedade Brasileira de Pediatria, Rio de Janeiro, v. 93, p. 111-119, 2017
RIBEIRO, T. L; FERNANDES, R. N; MARQUES, W. S. Ludicidade e
Psicomotricidade: o uso do lúdico na intervenção de uma criança com dificuldade psicomotora. In: CONGRESO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, v.7, n.4, 2017.
SANTOS, D.L; et al. A importância do Atendimento Educacional Especializado no desenvolvimento pedagógico de crianças com Transtorno do Espectro do Autismo. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. São Paulo,
v.7.n.10. 2021.
SILVA, J.A.M.; LEITE, D.S. A Inclusão de crianças com autismo na educação infantil.
Revista Científica Multidisciplinar, v.3, n. 10, 2022.
SILVA, F.C; SOUZA, M.F.S. Psicomotricidade: Um caminho para intervenção com crianças Autistas. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas. Minas Gerais, v. 3, n. 5, jan/jun. 2018.
SUASSUNA, J. de S.S. Inclusão escolar de alunos com autismo na Educação Infantil. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. São Paulo, v.7, n.7, jul. 2021

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Mariana Benicio Jarussi